Fredagsuppdatering 6 juli 2018

Fredag igen och dags för fredagsuppdatering. Det blev inte så mycket av det där med semester den här veckan. Jag har inte jobbat 100 %, men jag har jobbat varje dag. Tyvärr kommer nog den här sommaren att bli lite så eftersom vi har vakanser på skolan och då måste jag hålla ett ständigt öga på eventuella ansökningar, ordna med anställningsintervjuer osv. Jag älskar mitt jobb, jag vet att det ingår att jag ibland inte bara kan välja att stänga av, men just att inte ens kunna vara helt ledig under semestern är väl en av nackdelarna. Det behöver inte alltid vara så, men den här sommaren blir det så. Känner mig lite avis på alla som kan säga att "Nu är det semester!" Jag vill dock poängtera att det inte finns någon bitterhet i detta, jag bara konstaterar och mentalt ställer jag in den största delen av hjärnan på det underbara ordet S-E-M-E-S-T-E-R.
 
Det som tränger på mest vad gäller nödvändiga rekryteringar är en musiklärare och en matte/NO-lärare, det sistnämnda ett vikariat under höstterminen. Känner du någon? Tipsa gärna! Tjänsterna finns på Platsbanken.
 
Veckan i övrigt har varit tämligen odramatisk. Sveriges avancemang till kvartsfinal i fotbolls-VM är emellertid sjukt stort och har dominerat, trots att all samhällselit från politiken, näringslivet och diverse organisationer befinner sig i Almedalen. Ibland tror jag inte att människor i gemen förstår hur svårt det är att lyckas komma så långt i ett fotbolls-VM. Att ta sig dit är i sig ett nålsöga som ska passeras, men att sedan vara minst topp-8 är gigantiskt stort. Jag tror för övrigt att Sverige kan slå England och nå en semifinal där motståndet inte heller är oslagbart. Oavsett vilket är årets VM redan en monumental succé för Sverige och för hur mycket ett LAG kan skapa med rätt ledarskap.
 
 
Sommaren är alldeles underbar i år. För att få det sagt så lider jag något fruktansvärt med alla lantbrukare och framförallt djurägare som hamnat i en akut krissituation vad gäller fodertillgången. Men om jag för ett ögonblick bara är egoistisk så njuter jag obegränsat av solen och värmen. Ingenting, förutom familjen så klart, kan få mig att må så bra som sommar, sol och värme, gärna i kombination med musik. Det finns verkligen hur mycket bra musik som helst och ingenting kan plocka fram känslor inom mig så som musiken kan göra.
 
Det finns alltid en risk att man (åtminstone jag) blir pretentiös när det gäller musik och pissar på det enkla och det populära. Jag kämpar hårt för att inte göra det och det tydligaste exempelet där jag helt bytt fot är duon Samir och Viktor. Jag har självklart alltid noterat hur alla kids har älskat deras hits, men samtidigt har jag rynkat på näsan åt företeelsen och tänkt att de står i vägen för en massa begåvade artister som rent musikaliskt vore värda mer plats i rampljuset. Jag har lite lagom föraktfullt nynnat med i låtar som handlar om att ta en groupie eller att bada naken på Sergels torg.
 
I samband med mellon i våras bestämde jag mig för att omvärdera grabbarna. Jag insåg att de är fullt medvetna om att de inte är världens bästa sångare, inte särskilt musikaliska men de har så mycket annat att förmedla. Även om de kommer från en på ytan glättig låtsasvärld som exponeras i olika medier så är det två killar som står upp för att livet inte alltid är så förbannat lätt. De har naturligtvis sina svårigheter att kämpa med/mot (precis som alla vi andra) och deras betydelse för barn och yngre ungdomar ska inte underskattas. I många avseenden kan de ses som förebilder vilka faktiskt kan göra skillnad. När jag sedan läser en recension efter en spelning i Eskilstuna och förstår att de varit tillgängliga för alla som vill ha en autograf eller en selfie (groupie!) tillsammans med dem under två timmars tid, då blir jag på riktigt imponerad och lycklig. Exakt så behandlar man sina fans och de minns bevisligen sina egna rötter. Såvitt jag kan påminna mig och vet, är det bara Markoolio som kommit i närheten av den enorma ödmjukhet som de här två grabbarna visar gentemot sina unga beundrare. Det är inte bara något de säger, de visar i praktisk handling att de förstår sitt värde som förebilder. Samir och Viktor - Ni är fantastiska!
 
 
Jag är inte helt fri från kroppsliga skavanker, men jag har tränat alla dagar sedan förra fredagen. Per den 30 juni såg min träningsdos ut enligt nedanstående. Jag har alltså tränat fler pass än någonsin, åtminstone sedan 2008, under juni och totalen för hela 2018 är vid halvårsskiftet 134 pass. Målet vid årets början var att träna 180 pass vilket innebär att jag kan gå och småfisa resten av 2018. Kommer det att hända? Knappast!
 
 
Nu har jag en spännande helg framför mig med diverse planer. Jag hade tre olika spännande möjligheter när veckan startade och jag har redan hunnit vaska två av dem, men det blir kanske bättre under helgen. Ha en jättefin helg och kommande vecka. Ni som är lediga, njut! Och oavsett om ni är lediga eller inte.... var snälla mot er själva och mot alla andra människor! 
 
//Steven :-)

Kommentera här: