Fredagsuppdatering 22 mars 2024

Det blev ingen fredagsuppdatering förra veckan så nu är det två händelserika veckor som ska summeras. När jag skrev senast satt jag på ett hotellrum med två huvudstadsdygn framför mig och det blev två underbara dygn tillsammans med älsklingen. Fredagskvällen skulle ju innebära revansch för en kväll som havererade den 13 oktober p.g.a. mina inkontinensbesvär. Det kan du läsa mer om här >>

Det blev en grym revansch! Först en underbar middag på Florentine där jag åt en underbar pizza. Det är verkligen en supermysig italiensk restaurang dit kön är lång för de som inte bokat bord. Efter det var vi laddade för nästa aktivitet som var Biblioteket live på vid Medborgarplatsen.

Biblioteket live är ett ställe där man inte betalar någon entré och där publiken har en åldersstruktur som gör att jag inte behöver känna mig gammal. Oerhört populärt och rejält trångt på dansgolvet redan vid 20-snåret. Vi var där för att dansa och jäklar vad vi dansade. I ett par timmar dansade vi på det allt trängre dansgolvet till både bra och mindre bra discomusik. Ett riktigt höjdarställe och revanschen var fullbordad.

När vi kände att vi inte orkade mer åkte vi till den franska favoritkrogen Paname i hörnet Hagagatan/Surbrunnsgatan. Där hamnar vi ofta och det är en fantastisk stämning där. Vi var väl kvar ett par timmar innan vi tog oss hem till hotellet, vilket var en ny bekantskap för oss. Vi bodde på Elite Hotel Carolina Tower väldigt nära Karolinska Universitetssjukhuset. Vi var väldigt nöjda med hotellet och det är sällsynt att vi bor i stans norra delar, men vi återkommer gärna dit.

Under lördagen tog vi oss en promenad till Odengatan och fikade på Ritorno. Därefter hem till hotellet igen för att ladda inför kvällen. Det var en supermysig eftermiddag på rummet innan vi gav oss ut i vimlet igen. Vi hade beställt bord på Palett som ligger på Västmannagatan. Det var supergod mat och restaurangen låg i anslutning till en av Stockholms största biljardhallar, JoLo. Där har de även shuffledboard som vi älskar att spela och efter middagen blev det en dryg timmes shuffleboard. Jag vann första matchen mot älsklingen, faktiskt lite överraskande eftersom hon brukar vara bättre än vad jag är. Hon visade tydliga tendenser att vara dålig förlorare, men i returmatchen visade hon vem som är champ och den goda stämningen var tillbaka :-)

Vi avslutade sedan även denna kväll på Paname! Till skillnad från kvällen innan fick vi plats i baren denna kväll och där trivs vi allra bäst. Den goda stämningen på detta place är anmärkningsvärd och jag rekommenderar verkligen ett besök, ifall du aldrig varit där. Söndag var hemresedag och sedan ägnade jag mig mestadels åt jobb, precis som vanligt på söndagar.

Veckan som följde var som veckorna är mest. På måndagskvällen hade vi skolråd i skolan då vi och lärarrepresentanter träffar föräldrarepresentanter från alla klasser. Givande diskussioner som alltid och jag trivs alltid som fisken i vattnet när det kommer till olika typer av föräldramöten.

Under torsdagskvällen hade vi ett avstämningsmöte med Stallarholmsrevyn. Som jag berättat tidigare planerar vi för att väcka liv i revyn efter nästan 15 års dvala. Den följande helgen blev lugn och ganska tråkig eftersom Helena jobbade.

Vi hade en gemensam studiedag med Europaskolan Rogge i Strängnäs under fredagen. Det var en väldigt givande dag som vi avslutade med en after work på Ulfhälls herrgård. Oerhört välordnat av trivselgruppen på Rogge. Jag stannade till kl 19:30 då jag tog bussen hem.

Den gångna veckan har, precis som förra veckan, innehållit mängder av lektionsbesök av mig. Jag kommer att besöka samtliga lärare på skolan och följa en hel lektion, hittills efter ca 15 besök är jag generellt mycket nöjd med vad jag sett. Det är något som är viktigt för mig som rektor, att så ofta som möjligt kunna vara ute bland eleverna. Hinner jag inte med något annat, så äter jag åtminstone lunch med eleverna i matsalen varje dag vilket är oerhört trevligt.

I torsdags morse styrde jag kosan till Sigtuna och en alumniträff som anordnas av rektorsutbildningen vid Uppsala Universitet. Jag blir alldeles varm i kroppen varje gång jag befinner mig på Stora Brännbo i Sigtuna. Där genomförde jag stora delar av min tid på rektorsprogrammet och där har jag dessutom läst en fortbildning för rektorer. Den här gången blev det både härliga återseenden och nya bekantskaper. Programmet var superintressant och som vanligt åkte jag klokare från Sigtuna än vad jag var när jag kom dit.

Nu återstår bara att önska en riktigt trevlig helg! Kom ihåg att vara snälla och försök göra goda gärningar för andra.,