1 januari 2008 - Första inlägget

Jaha, så är jag igång med mitt bloggande. Efter viss påtryckning av min son Fredrik (http://kortmengott.blogg.se) men även en egen vilja att uttrycka egna tankar kring stort och smått.

Vad som kommer att hända med bloggen vet jag inte. Ambitionen är att leverera flera inlägg varje dag med ett innehåll som kommer att spreta rejält. I detta sammanhang måste jag dra en lans för Magnus Uggla, som är min förebild i bloggsammanhang (http://blogg.aftonbladet.se/19862)

Nyår betyder nyårslöften och jag lovar att jag redan under den första veckan kommer slakta ett par heliga svenska kor. Häng med så får ni veta vilka. Listor är också något jag gärna vill publicera, bara jag har fantasi att komma på bra listor!

En annan sak som garanterat kommer att återkomma i min blogg är musik. Jag är oerhört musikintresserad, dock utan att vara nischad. Jag är definitivt det som brukar kallas allätare inom musiken. Idealkunden för "Absolute-skivor" i dess olika skepnader.

Nåväl... ikväll har jag, liksom massor av andra människor, firat det nya året i glada vänners lag. Vid tolvslaget (egentligen långt före.... alltför många tjuvstarter för min smak!) sprakade fyrverkerierna över det lilla samhället där jag befann mig. Då slog det mig vilket enormt resursslöseri detta är. Istället för att skåla och kramas med mina närmaste stod jag och tittade upp i luften på en fullständig kapitatlförstöring. Om man sedan betänker att det bor drygt 3000 personer i det lilla samhället så innebär detta att det torde vara 3000 gånger så många onödiga raketer som for upp i luften ikväll, bara i Sverige. När jag var barn och klagade på maten fick jag ofta höra att jag skulle tänka på barnen i Afrika. Och just ikväll tänkte jag på barnen i Afrika där jag eftertänksamt betraktade denna kapitalförstörelse istället för att kramas med min fru och min dotter. Därför uppmanar jag alla att bojkotta nyårsfyrverkerier i framtiden. Vi blir inte lyckligare av dessa, de blir inte ens till ett samtalsämne på jobbet. Tänk på barnen i Afrika!

Orkar ni inte tänka på barnen i Afrika så kanske ni orkar tänka på miljön. Läs nyheten(http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1012728&printerfriendly=true) och se nedanstående klipp för att begrunda vilket ansvar just DU har.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1012725

Sensmoral: Fyrverkerier är överskattat och miljömässigt förkastligt. Att det dessutom är rena katastrofen för tusentals hundar är en helt annan, men lika viktig, historia.......

//Steven :-)

Kommentera här: