Fredagsuppdatering 9 juni 2017

Fredag igen och därmed dags för fredagsuppdatering. En vecka som gått i skolavslutningens tecken och därmed som så ofta de senaste tio åren en kamp mot regnet för alla oss som vill ha skolavslutningar utomhus. Jag tar dock veckan kronologiskt från dess att jag skrev min förra fredagsuppdatering.
 
Tillsammans med min gamla chef och mycket goda vän Tor Ahlmark var jag på Stallarholmsskolans vårkonsert i lördags. Under åren 2009-2014 var jag en central del av dessa vårkonserter tillsammans med Lotta Bergil och det är alltid känslomässigt starkt att återvända till allt som Stallarholmsskolan anordnar. Det blev en fantastisk eftermiddag med mängder av starka scenprestationer och kära återseenden. Musikläraren Lotta Bergil är overkligt bra på att sy ihop detta evenemang och kan inte få nog med beröm för sitt jobb. Nu var det tydligen sista gången som det anordnades vårkonsert i detta format och vi får se vad Lotta och skolan har för nya tankar då kultursatsningar alltid har varit ett signum för Stallarholmsskolan. Det finns för- och nackdelar med allt, men en hel del av feelingen tycker jag har gått förlorad sedan konserterna flyttades från Toresunds kyrka till Gula industrihuset. Den enda fördelen i denna, än så länge, ganska själlösa lokal är att publiken ser ordentligt vad som händer på scenen. Störde mig för övrigt på att skolans rektor, i ett anförande inför publiken och deltagarna i samband med finalen, benämnde elever mitt i tonåren för ungar... i min värld är det fullständigt respektlöst.
 
 
I lördags var det dessutom fest! Hemma, men ändå inte hemma hos oss. Min brorsdotter Linda firade att hon tagit sin förskollärareexamen och det firades med party i min och min brors gamla ladugårdsbyggnad som står mindre än tio meter från vårt hus. Det var ett 30-tal gäster och ett härligt party som pågick långt efter att solen gått upp nästa dag. Jag var dock inte med så länge utan gick och la mig vid tresnåret. Jag har sagt det förut och gör det gärna igen, jag är så sjukt imponerad av Linda som fixat detta trots ganska tuffa förutsättningar. Stort grattis och jäklar vad du vuxit som människa under de här åren.
 
 
I måndags var det klämdag och jag satt hemma vid mitt skrivbord och jobbade. I tisdags var det nationaldag och vi åkte in en stund till Ugglans Park i Strängnäs där Ellinore fick ta emot ett kulturpris från Lions. Extra kul att hon fick dela priset med Johanna Brun, en megatalangfull tjej som jag vet att Ellinore uppskattar väldigt mycket och vars liv haft sina uppförsbackar. Stort grattis till både Ellinore och Johanna!
 
 
Onsdagens höjdpunkt var väl brännbollsmatchen mellan personalen på skolan och eleverna i årskurs 9. Utklädnad var anbefallen, men jag är dålig på att hinna med att planera sånt. Det hade emellertid några av lärarna på skolan fixat så jag och min biträdande rektor Ola fick föreställa munkar medan min andra biträdande rektor Marie fick vara en dam av det lite fiiiiinare slaget, kanske från Öfvre Östermalm. Ola hade dessutom fixat så att vi kunde göra entré i en EPA, det vill säga det vanligaste fordonet som rullar omkring i Malmköping.... typ!
 
 
I torsdags var det dags för Niornas avslutningslunch i Stadshuset i Malmköping. Det blev ett par myisga timmar med god mat, några fina tal och trevlig musikunderhållning. Inför lunchen kom det verkligen i dager hur svårt jag har att bestämma mig om hur jag ska klä mig. Jag överpackar alltid! Alltid! Jag älskar att gå på känsla i sista sekunden och har inte bara hängslen och livrem, jag har gärna 3-4-5 par byxor, flera kavalajer, ett halvdussin skjortor osv. Det är verkligen inte min fru som har problem med övervikt när vi är ute och reser... Till den här torsdagen var min beslutsångest vad gällde klädsel total varför det fanns med två kostymer, tre skjortor, två flugor och en slips till skolan. Det slutade med att jag använde en skjorta jag inte haft på flera år, men som min dryga halvårslånga träning nu möjliggjorde. Jag twittrade om det faktum att skjortan kanske passade och blev lite star strucked över en följare som gillade min tweet...
 
 
Så blev det fredag och dags för läsårsavslutning efter ett år som gått sjukt snabbt. I vanlig ordning, som jag beskrev i första stycket ovan, ett ständigt kollande på olika väderappar. Vi bestämde sen eftermiddag igår att vi skulle satsa på att vara ute trots att väderprognoserna sa emot oss. När jag åkte till skolan i morse såg det ut att vara rätt beslut, men likt förbannat blev det en avslutning i (dugg)regn. Nu gjorde det inte jättemycket och stämningen var god. Stort tack till alla elever, medarbetare, vårdnadshavare och andra anhöriga som var positiva rakt igenom. Jag älskar vår skola och vet att det kommer att bli hur bra som helst... Btw så förärades jag även med ett par fina buketter blommor.
 
 
Fredagskvällen har vi tillbringat på Slottspaviljongen i Mariefred. Denna pärla till restaurang, med såväl Mälaren som Gripsholms slott i fonden, gör aldrig oss besviken. Att hoppa på bussen 300 meter hemifrån för att på tiotalet minuter ta oss till civilisationen är oförskämt smidigt. Som jag brukar säga, vi bor helt perfekt! Ute på landet men med närhet till allt man behöver och med huvudstaden inom en timmes räckhåll. Jag glömde att ta en bild på min fantastiska räkmacka innan jag högg in i den, men håll tillgodo med en bild då den är halväten.
 
 
Träningen då? Jodå, fem pass sedan förra fredagen men just nu är jag inne i en period då allt känns oerhört jobbigt och segt. Hoppas verkligen att det vänder snart.
 
Jag avslutar min fredagsuppdatering så som jag avslutade mitt tal vid dagen skolavslutning. Trevlig helg alla fina vänner! 
 
Var snälla mot varandra! Ge varandra omtanke! Bry er om varandra! Världen behöver inte mer ondska, världen behöver massor av mer kärlek.
 
//Steven :-)

Kommentera här: