Fredagsuppdatering 21 april 2017

För första gången någonsin, tror jag, publiceras fredagsuppdateringen när vi övergått till lördagsdygnet. Förklaringen heter Magnus Uggla, men det återkommer jag till.
 
Låt mig direkt säga att det var en supertuff vecka, men den inleddes med påsken och vårt "stora" firande tillsammans med barn och barnbarn skedde under påskaftonen. Alla var samlade och det var verkligen jättemysigt. De yngsta fick inleda med skattjakt för att hitta påskägg och påskpresenter. Därefter var det traditionsenlig påskbuffé inklusive äggpickningstävling som Helena vann, fika och sällskapsspel. I år spelade vi den gamla klassikern Pictionary vilket uppskattades av alla. Därefter hann det bli några omgångar med Efterklok för de som orkade och ville. Påskhelgen bjöd för övrigt på tråkigt aprilväder.

 
Tisdagseftermiddagen tillbringade jag hos det innovativa företaget ProReNata med kontor på Skeppsbron i Stockholm. Deras digitala journalförings- och dokumentationssystem kommer hjälpa oss massor på skolan och det var ett skönt gäng som jag och biträdande rektor Marie träffade under ett par timmar. Jag är så tacksam att vi upptäckt det här företaget genom världens bästa Brita Pantzar, som jobbar inom ProReNata.
 


Utsikt från ProReNatas kontor på Skeppsbion
 
Jag var i Strängnäs hela onsdagen. Där hade jag bara tänkt vara under förmiddagen, men en timmerbilschaufför ville annorlunda. Dock åkte jag till Malmköping på kvällen då vi hade skolråd tillsammans med föräldra- och lärarrrepresentanter. Det är alltid lika givande att träffa föräldrar och få deras syn på vår skola. Torsdagen inleddes med ett möte i Malmköping innan det blev ännu en heldag i Strängnäs med styrelsemöte och innan dess ett förmöte.
 
Foto: Joakim Serrander, Strengnäs Tidning            
 
Fredagen innebar jobb i skolan med ständigt avlösande möten innan jag mellanlandade hemma och sedan begav mig till Strockholm. För fjärde(!!!) gången skulle jag titta på Magnus Ugglas monologföreställning Hallå! Pop, Kickar å Kläder. Galet att se den fyra gånger tänker ni! Ja, svarar jag! Men jag älskar verkligen (nästan) allt som Uggla gör och jag har sett honom i så oerhört många sammanhang under nästan 40 år, men det här är kanske det bästa han någonsin gjort och ikväll var hans verkligen i toppform.
Extra kul för mig som såg en av de allra första föreställningarna i den lilla teatern Galeasen på Skeppsholmen inför ca 80 pers. Därefter har jag sett föreställningen på Orionteatern, Dramatens stora scen och nu på Skandiascenen vid Cirkus. Första gången vi såg föreställningen var den 1,5 timme och ikväll var den två timmar. Det händer onekligen mycket under en sådan lång spelperiod (ca 2,5 år). Jag skulle lätt kunna se den en femte gång, men snart är det slut och det var ett värdigt avsked för mig när jag såg den tillsammans med en av mina allra bästa och klokaste vänner, Per Fjällström. Jag måste ju också nämna att det inte bara är Magnus jag imponeras av på scenen, utan även musikerna som är så skönt följsamma med Magnus. Det är en trio som kompar, bland annat med sångerskan och multiinstrumentalisten Annika Granlund. Per och jag inledde för övrigt kvällen på Nalen där vi drack (och i mitt fall) åt gott under stor gästfrihet av restaurangchefen Jens Pörkenäs. Rekommenderas!
 
Jag, Magnus Uggla och fina vännen Anders "Jalkan" Jalkéus efter en av Ugglas föreställningar på Dramatens stora scen i våras.
 
Jag tillsammans med härliga Annika Granlund efter föreställning på Dramatens stora scen våren 2016.
 
Bästa, finaste Per Fjällström
 
Tränat har jag naturligtvis gjort, trots ett nästan omänskligt schema i övrigt. Fem pass sedan förra fredagen och det känns fortfarande toppenbra även om vågen inte reagerar nämnvärt. 17 pass hittills under april.
 
Jag skrev inledningsvis att veckan varit supertuff. Det har varit massor att fixa innan styrelsemötet (med skolan) i torsdags och dessutom var det deadline samma dag för min slutuppgift till rektorsprogrammet. Jag var färdig 16 minuter innan den skulle lämnas in och jag hoppas den blir godkänd trots att det inte är något av det bästa jag gjort. Allt detta har gjort att jag sovit väldigt lite under veckan, men det hoppas jag kunna ta igen under helgen.
 
 
Nu önskar jag alla en riktigt fin och trevlig helg. Ge varandra obegränsat med kärlek och var snälla mot varandra.
 
//Steven :-)
 
 

Kommentera här: