Fredagsuppdatering 14 april 2017

Dags för fredagsuppdatering denna långfredag då termometern visar en minusgrad och vårt bredband är katastrofdåligt och oerhört tålamodsprövande. Det sistnämnda är ju naturligtvis ett lyxproblem i förhållande till hur många andra har det och vilka problem man kan uppleva på riktigt. Ändå är det oerhört frustrerande och min längtan efter fiber har förmodligen aldrig varit större än nu. Samtidigt vill jag plussa Bredbandsbolaget som hjälper oss på bästa sätt och den tekniker som är satt på fallet håller en tät sms-kontakt med mig.
 
På skolan har våra elever och lärare haft påsklov den här veckan. Jag har jobbat, men naturligtvis har tempot varit aningen lägre än vanligt. Onsdag-torsdag jobbade jag hemifrån och mot slutet av helgen räknar jag med mer jobb hemma vid skrivbordet. Jag har dessutom slutuppgiften på rektorsprogrammet hängande över mig... deadline på torsdag!
 
I lördags åkte vi på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Det är tredje gången vi besöker den mässan och det här kändes som den sämsta upplagan. Definitivt färre utställare än vanligt och överhuvudtaget låg det en trötthet över hela evenemanget. Några små inspirationskällor kunde vi ändå hitta. Ett plus var den rigorösa säkerhetskontroll som genomfördes vid entréerna på mässan dagen efter terrordådet på Drottninggatan.
 
Vi kämpar vidare med vår trädgård där vårt största problem för närvarande, och sedan ett antal år tillbaka, stavas S-O-R-K-A-R. De äter bokstavligen upp hela vår tomt underifrån och några riktigt bra metoder att bli av med dem verkar inte finnas. När vi frågade Anticimex fick vi rådet att skaffa en moped och hitta blyad bensin för att låta avgaserna ta kål på djuren i deras underjordiska gångar... Hur som helst jobbade vi i trädgården i söndags och grönt kommer det garanterat att bli vad det lider, även ogräs är ju i allmänhet grönt...
 
 
Tränat har jag naturligtvis gjort. Det har faktiskt blivit sju pass sedan förra veckans fredagsuppdatering och jag har gjort mitt 90:e pass på World Class sedan jag började den 15 november förra året. Denna flit ger mig en helkroppsmassage eller en gratis date (på gymmet!) med min PT. Jag väljer nog det förstnämnda då jag har hygglig koll på min träning i dagsläget.
 
 
Det som emellertid överskuggat allt sedan förra fredagen är ju terrordådet på Drottninggatan. Jag var tidigt ute och skrev i sociala medier att jag imponerades av polisens arbete och det är ju verkligen något som rättmätigt har uppmärksammats under veckan. De lyckades alltså säkra brottsplatsen, säkra strategiska byggnader som riksdagshus och det kungliga slottet, tömma centralen och faktiskt tömma hela innerstan på folk på kort tid samtidigt som de blixtsnabbt identifierade en huvudmisstänkt och dessutom grep honom inom några timmar. Nedanstående bild, som är fotograferad av Tomas Oneborg på Svenska Dagbladet, visar så mycket av den spirit som poliserna gav uttryck för i skarpt läge förra fredagen.
 
 
Det är verkligen inte en dag för tidigt att Polisen som myndighet och de enskilda polisernas arbete får rejäl cred. Nu hoppas jag att deras arbetsvillkor, inklusive lönerna, ses över och uppgraderas. I mina ögon är det ett skämt hur deras arbetssituation och lönenivåer ser ut. En fungerande polisorganisation är trots allt en grundbult i ett tryggt och demokratiskt samhälle. Jag måste också passa på att lite otippat berömma statsminister Stefan Löfven som visade stort ledarskap i denna svåra situation. Han utstrålade trygghet och beslutsamhet på ett sätt vi ibland saknat vid stora nationella trauman. Ska man hitta något positivt i en tragisk händelse som denna, är det den kärlek och medmänsklighet som människor visat. Det finns verkligen en inneboende känsla hos de flesta att vilja hjälpa varandra i ett riktigt krisläge.
 
 
Idag är det som sagt långfredag och när jag var liten så var det verkligen en lååååång fredag då det mesta var stängt och nöjen strängt förbjudna. Skönt att samhället förändrats och jag ser verkligen ingen anledning till att nutidsmänniskan ska lida bara för att en bibellitterär figur enligt den utbredda sägnen gjorde det för knappt 2000 år sedan.
 
I morgon får vi besök av alla våra tre barn, deras respektive och våra fyra älskade barnbarn. Det blir garanterat full fart, men oj vad vi längtat efter att ha alla här.
 
Nu önskar jag alla er en riktigt Glad Påsk och kom ihåg att vara snälla mot varandra. Unna er gärna knappa två minuter och titta på nedanstående film.
 
//Steven :-)
 

Kommentera här: