#Älskaintehata

Det finns mycket inom handbollssporten som tilltalar mig och det har jag torgfört många gånger tidigare. Det räcker egentligen att se enda handbollsmatch på elitnivå och sedan jämföra med fotbollssporten för att förstå hur den sistnämnda sporten är förstörd av filmare/fuskare och dessutom med utövare till synes med mänsklighetens lägsta smärttröskel. Där är inte handbollen ännu och låt den aldrig komma dit.

 

Sedan ett par månader har dessutom mitt favoritlag Guif och dess supporterklubb Röda havet börjat jobba än mer aktivt för en bra supporter- och läktarkultur. Bilden är tagen inför dagens match mot RIK och den uppförandekod som föreningen satt upp för en bra läktarkultur (se nedan) läses också upp inför matcherna.

 

Det märks redan att det påverkat Guifpubliken i rätt riktning. Dock finns det fortfarande enskilda individer som inte fattar ett dugg och hellre hatar än att de älskar. Två rader bakom mig sitter en sådan åskådare och häver ur sig invektiv mot domare och motståndare under match efter match. För några matcher sedan vände jag mig om och bad honom knipa ihop och sedan har det varit lugnt tills ikväll, då han började gapa på motståndarna efter några få minuter. Dessutom bara en kort stund efter att man inför matchen ännu en gång gett parollen #älskaintehata stort utrymme.

 

Jag vände mig om även denna gång, då det är tydligt att vi i publiken också behöver fostra varandra att leva upp till det som vår älskade förening vill att vi ska stå för. Sedan hörde jag honom sitta och muttra hela matchen, ledsen som ett barn vars godispåse hade blivit stulen, om att han inte fick skrika okvädningsord mot domare och motståndare. Mannen är i medelåldern och jag vet inte om jag ska tycka synd om honom, men han verkar inte ha fattat ett skit av vad klubben vill. Han har inte heller fattat ett skit om vad läktarhat kan leda till i förlängningen.

 

Min förhoppning är att Guif orkar fortsätta på den inslagna vägen. Vi som vill att ett idrottsevenemang ska vara en positiv upplevelse för alla, där man njuter av spelet och hejar fram sina egna favoriter, får väl hjälpa till att fostra de som ännu inte fattat vad som menas med begreppet Älska inte hata. Jag lovar att det går att få maximal behållning av en handbollsmatch bara genom att stötta sitt eget lag och inte lägga energi på vad motståndare och domare gör.

 

Så här lyder uppförandekoden:

 

#älskaintehata

Vi i supporterklubben Röda Havet vill tillsammans med föreningen Eskilstuna Guif  lyfta fram vår gemensamma ståndpunkt i supporterfrågor och hur vi  vill att stämningen ska vara runt våra hemmamatcher och vid övriga tillfällen när vi  representerar Eskilstuna Guif som spelare, ledare, anställd, eller supporter under parollen #älskaintehata
  1. Vi hejar på vårt lag!
  2. Vi nedvärderar inte domare, motståndare eller deras supportrar.
  3. Vi stöttar våra spelare i med och motgång!
  4. Vi använder ett språkbruk som vi vill att våra barn och unga ska använda.
  5. Vi använder inte hatramsor eller slogans!
  6. Vi är goda ambassadörer för vår klubb och vår stad!
  7. Vi tar avstånd från rasism, våld, diskriminering och alla andra former av kränkning!
  8. Vi hjälper de som bryter mot våra regler genom att tydligt påpeka vårt missnöje med ett felaktigt agerande.
Vi som förening vill leva efter detta till 100% och hoppas ni alla fortsätter att stötta  oss på det fina sätt ni gör!
 

 //Steven :-)

1 Micke Danielsson:

skriven

Hej Steven!

Jag ville bara tacka för de fina orden du skriver i din blogg
om ditt och vårt lag Eskilstuna Guif! Vi kommer att fortsätta
att stenhårt arbeta för en trevlig supporterkultur inom Guif och handbollen. I Röda Havet har vi en väldigt nära partner som har samma värderingar som oss. Detta gör att vi tillsammans kan fortsätta att hjälpa de människor som du beskriver på läktaren som kanske inte har förstått vad vi menar och hur vi vill ha det på läktarna! Tack också för ditt civilkurage och tydlighet mot din läktargranne, det uppskattar vi verkligen då vi tror att om vi alla hjälps åt så kommer handboll få vara en tuff och ren sport med den coolaste läktarkulturen dvs den utan våld, rasism och allmänna kränkningar! Vi tänker lägga ner arbete för att det ska få vara så!

Ha en bra dag!
Micke Danielsson
Marknadsansvarig
Eskilstuna Guif

Svar: Tack Micke!Jag blir glad när jag läser din kommentar och känner mig trygg i att ni kommer fortsätta ert målmedvetna arbete för en bra läktarkultur.
Steven

2 Emelie:

skriven

Skriv utnden och sätt på hans stol!

Svar: Kul idé att skriva ut koden och sätta på hans plats... :)
Steven

3 Ellinore:

skriven

Vilket fantastiskt bra inlägg!

Svar: Tack Ellinore!
Steven

4 Micke Danielsson:

skriven

Uppföljning kommer på onsdag då vi åker till Lisebergshallen för match 2!! Då visar vi på bortaplan vad vi står för:) Hemma igen till match 3 så är 10.000 visitkort med koden upptryckt klara att delas ut!!

Mvh
Micke

Svar: Härligt! Jag blir både glad och imponerad över era insatser.
Steven

5 Monica Aspe:

skriven

Mycket bra skrivet!!

Svar: Tack Monica!
Steven

Kommentera här: