Ser ganska mörkt ut för Guif

Det var längesen jag skrev om handboll i bloggen. Mitt favoritlag Guif, vars hemmamatcher jag alltid tittar på, vann grundserien för första gången i klubbens historia och kan därmed på ett sätt kalla sig bäst i Sverige. Så är det nämligen i allmänhet, har man varit bäst över 32 omgångar då är man faktiskt bäst.

Å andra sidan är det SM-guld alla klubbar vill vinna och det är det som räknas. Guif inledde slutspelet igår genom att vinna mot Malmö på hemmaplan efter förlängning. Malmö är ett lag som Guif ska slå åtta dagar i veckan, men igår hade de tur som fick till en förlängning. Över 60 minuter var skåningarna bättre, men eskilstunalaget lyckades klamra sig ur knipan och i förlängningen var det inget snack om åt vilket håll segern skulle gå.

Jag är dock bekymrad och det finns inte mycket i spelet som tyder på att det ska kunna bli SM-guld, kanske inte ens final. Den stora orsaken stavas skador. Klubbens mest meriterade spelare, och den som på egen hand kan lirka upp vilket försvar som helst, Robin Andersson har varit långtidsskadad länge. Spelmotorn och lagkaptenen Haukur Andreson bröt båtbenet precis innan slutspelet och är också borta resten av säsongen. För att förstärka truppen värvade man Alexander Stenbäcken under VM-uppehållet i januari, men han slet av hälsenan innan han hunnit göra en enda match för Guif. Allt detta har bland annat inneburit att truppen är rejält tunn och man matchar i princip bara åtta utespelare, vilket inte känns så bra i ett tufft slutspel. Anfallsspelet är dessutom stereotypt och förutsägbart.

Om jag ska fortsätta vara kritisk så tycker jag att fixstjärnorna och landslagsmännen inte levererar. Mattias Zachrisson har blivit upphöjd till lagkapten, men springer mest och fokuserar på motståndare och domare. Hans kroppsspråk lyser bara av energiläckage och tankarna i många gester går till en viss Zlatan. Definitivt inte bra för laget enligt mig och en lite märklig lösning på kaptensfrågan. Tobias Aren har också fått chansen i landslaget till OS-kvalet, men har har varit pinsamt ojämn denna säsong. Han blandar och ger, men har tyvärr en väldigt låg lägstanivå. Spelet stannar ofta upp när han får bollen och sitter inte hans distansskott är han inte till någon stor nytta för laget.

Målvaktsfrågan känns också lite så där även om det är mycket stabilare än förra säsongen. Robin Hallberg har varit ojämn under säsongen, men gjorde en bra match igår då han visade upp en kavalkad av magiska räddningar. Dock släppar han i princip allt från nio meter förbi sig vilket inte känns så bra. Richard Larsson har varit den bästa målisen sett över säsongen i sin helhet, men verkar ha hamnat i ett formtapp vilket är synd eftersom hans energi är viktig. Jag hoppas jag har fel, men det känns inte som om det blir SM-guld i år heller, 2012 som skulle vara Guifs år.

Till sist undrar jag varför publiken sviker? Publiksnittet har gått ner jämfört med förra säsongen och igår hade det gått in nästan 800 pers ytterligare. När det är slutspel ska det vara fullspikat och det är märkligt att det inte ens attraherar folk att laget vann grundserien. Skäms Eskilstuna med omnejd!

//Steven :-)

Kommentera här: