Du eller ni?

Jag har så förbaskat svårt att ta till mig när radiopratare, föreläsare eller lärare säger du när de pratar till flera människor. Jag fattar tanken och jag fattar också att detta är något som ibland lärs ut på olika kurser, att man liksom ska prata till var och en som lyssnar och att budskapet ska bli tydligare att gälla "just mig", trots att jag sitter i en större grupp.
 
När en föreläsare står och pratar inför en grupp om exempelvis 50 åhörare, men det kan lika gärna vara fem eller för all del 500 personer, och jag är en av dessa och han eller hon säger du fast jag vet att han/hon (hen!) pratar till oss alla 50 då låter det konstigt i mina öron. Jag ingår ju i ett pluralkollektiv om fler än en person och då tycker åtminstone jag att tilltalet ska vara ni. Lite lättare har jag att ta till mig det när jag lyssnar på en radiopratare som säger du, men bekvämt känns det inte. Observera nu att jag inte säger att det ena är rätt och det andra fel, bara att det låter obekvämt och lite ologiskt i mina öron. Jag brottas för övrigt själv med detta ibland när jag skriver i bloggen, ska jag använda du eller ni?
 
//Steven :-)

Kommentera här: