Fredrik tävlar framgångsrikt i schack

Min son Fredrik har alltid varit intresserad av schack. Jag minns en semesterresa till Kreta 1996 då han köpte en fint och ganska speciellt schackspel för sina egna pengar. Jag minns också alla duster vi haft hemma vid köksbordet. I början vann jag för det mesta, men det dröjde inte så länge innan det blev väldigt jämnt. Efter ytterligare en tid fick jag vara glad om jag vann något enstaka parti i våra påhittade VM-matcher.

Sen ett drygt halvår tillbaka har Fredrik börjat träna och tävla i schack. Han är med i Västerås Schackklubb och träningen består inte bara i att spela, utan även i att studera olika öppningar och andra delar av partier. De tävlingar han hunnit vara med i har i allmänhet gått väldigt bra, men frågan är om han inte nådde sin största framgång nu i helgen då han var i Uppsala och deltog i Novemberslaget. Han kom på andra plats bland 32 spelare, dessutom på samma antal poäng som segraren. För sin insats belönades han med 1250 kronor i prispengar.

//Steven :-)

Kommentera här: