Midsommarhelgen

Vi har inga midsommartraditioner som är ristade i sten utan det brukar se lite olika ut från år till år. Det här året bestämde vi på ett tidigt skede att vi skulle följa med Ellinore som hade en spelning på Ulvhälls Herrgård på kvällen. Därför blev det en ganska enkel midsommarmåltid hemma under eftermiddagen. Sill, köttbullar, prisnkorv, lax, jordgubbar, glass och annat som hör midsommarafton till. Innan vi åt, hann jag faktiskt med att springa en halvmil också.

Sedan åkte vi in till Ulvhäll strax efter klockan fem och Ellinore började spela en timme senare. Hon spelade under fyra timmar och jag, Helena och Jerry hade hur mysigt som helst när vi satt och lyssnade. Det var ganska många matgäster på plats och jag tror att flertalet av dem även bodde på herrgår'n.

När vi kom hem blev vi inbjudna till mina brorsdöttrar Linda och Frida som med sina familjer och några vänner firade midsommar i brorsans hus här ute där vi bor. Där blev det ett par timmars trevligt snack, jordgubbar och glass samt lite gott att dricka till.

Midsommardagen inledde jag med att softa och ta det lugnt innan jag sprang en ny halvmil. Därefter packade vi bilen full med alla fyra hundar, täcken, kuddar och lite annat innan vi for iväg till Eskilstuna. Vi var nämligen hembjudna till Marie-Helene och Jonas och på vägen plockade vi upp Ellinore och Jerry i Strängnäs.

Det blev en helt fantastiskt mysig kväll. Marie-Helene säger att vi alltid är på väg någonstans och är stressade när vi hälsar på dem. Därför hade vi bestämt att sova kvar. Vi käkade hemmagjord pizza och det var ju en fiffig bjudrätt. Alla kunde ju dekorera sin pizza med de ingredienser man önskade. I det fallet var jag ungefär lika tråkig som vanligt och körde på tomat, ost, skinka, lite kyckling och ananas. Gott som bara den blev det och den efterföljande tårtan till kaffet var overkligt smaskig. När det gäller desserter och bakverk är det inte många som slår Marie-Helene på fingrarna.

Kvällen i övrigt bestod av olika spel. Först körde vi ett spel på Wii som jag inte vet vad det heter, men som är jättekul. Därefter var det dags för ett DVD-baserat spel som heter Planet Earth, som också var väldigt roligt. Vi avslutade med Mini eller Maxi (tror jag det hette) vilket också blev en riktig stämningshöjare.

Klockan var nästa tre på natten när det var dags att krypa ner i sängarna, eller sängarna och sängarna... jag och Helena låg i vardagsrummet på varsin soffa. I samma rum hade vi totalt sex hundar, Marie-Helene och Jonas båda samt våra fyra. Det funkade fint även om det inte var den kvalitetsmässigt bästa sömnen genom tiderna. Att jag lyckades sova till klockan elva är väl ett bevis på det. Ska sanningen fram så erbjöds vi dessutom att ligga i värdparets dubbelsäng, men vi avböjde erbjudandet.

Sammanfattningsvis en oprentantiös, men väldigt trevlig och chill. midsommarhelg. Alltid mysigt att se Ellinore uppträda och vistelsen hos Marie-Helene och Jonas var femstjärnig på alla sätt. Nu under söndagen har jag hunnit vara på jobbet ett par timmar och fixat lite som var tvunget att fixas, jag har kollat på V75-travet med ett halvt öga, jag har sågat lite ved, jag har varit och handlat och till sist sprang jag 15 km. Imorgon drar vi till Göteborg...

//Steven :-)


Ellinore i full gång på Ulvhälls Herrgård.


Större delen av kvällen satt vi precis utanför och lyssnade på Ellinore, som spelade precis innanför dörren till terassen.


Jag började med en tupplur precis när vi kommit med till Marie-Helene och Jonas. Som jag brukar säga så kan jag sova var som helst, när som helst.


Med sex hundar i huset var det omöjligt att ta ett kort utan att det fanns hundar med på bilden.


Tårtan som vi fick till kaffet var bedårande vacker och grymt smaskig.


Planet Earth var ett roligt spel där frågorna ställdes på TV-skärmen från en DVD-skiva.


Mini eller Maxi var jätteroligt och bjöd också in till diverse diskussioner, men visst ser det ut som om Ellinore sitter och tjuvkikar på mig?

Kommentera här: