Fredagsuppdatering 26 maj 2017

Fredag igen och den fredag som garanterat alltid är en så kallad klämdag. Jag har dock jobbat idag och är inne i ett väldigt intensivt skede i processen med verksamhetsplan och budget för nästa verksamhetsår. Det är inte helt lätt att få ihop det bland annat beroende på att kommunerna inte kompenserar med höjd elevpeng för den enorma löneglidning som sker på lärarsidan just nu. På det temat läste jag för övrigt en härlig tweet tidigare under veckan.
 
 
Förra fredagen hade jag ju dubbla anledningar att fira och när söndagskvällen var på väg att övergå till natt fanns det ytterligare tillfälle att fira för de som ville då Tre Kronor vann VM-guld i ishockey efter en ny straffrysare mot Kanada. Förra gången Sverige vann ett stort mästerskap på det sättet var ju vid OS i LIllehammer 1994 och den gången satt jag på läktaren. Inledningsvis ganska irriterad över att Sverige tagit sig till final och därmed berövat mig på ett troligt finaldeltagande på isen. Så som det slutade var jag emellertid inte det minsta bitter. Den kvällen, natten och hemresan tillsammans med Tre Kronor skulle jag inte vilja ha ogjord. Då var det värre året innan då jag dömde VM i Tyskland och Sverige gick till final, där de var chanslösa mot Ryssland. Jag vet med säkerhet att jag varit med i den VM-finalen om inte Sverige gått dit och det kändes surt att de gjorde så klent ifrån sig i den avgörande matchen.
 
Åter till nutiden. Veckan har varit bra, men den här tiden är hysterisk i skolans värld. Inte blev det bättre av att det var en tredagarsvecka. De tre dagarna har dock varit speciella i och med att våra lärare och elever på högstadiet haft en temavecka som handlat om HBTQ-frågor. Det är oerhört angeläget eftersom fördomarna om både det ena och det andra frodas även i vår skola.
 
 
Jag brukar alltid nämna några ord om min träning i fredagsuppdateringarna. Det har blivit träning varje dag sedan i lördags, det vill säga sju pass. Just nu upplever jag att det går ganska trögt och antagligen behöver kroppen lite återhämtning och vila.
 
Nu stundar en helg som kommer att innebära fantastiskt varmt väder, jag fullkomligt älskar värmen och ska försöka njuta så mycket jag hinner. Egentligen hade jag planerat att springa Å-loppet i Eskilstuna, men istället ska jag och älsklingen gå på Stadsteatern och se Billy Elliot. Det är dessutom högklassiga travtävlingar på Solvalla och det är troligt att jag är på plats på söndag då elitloppet avgörs. Mitt i allt detta har jag massor av jobb att ta tag i, alltså jobb-jobb. Som om inte det skulle räcka har vi en trädgård och ett hus som pockar på uppmärksamhet. Nåväl, bara att ta en sak i taget. Jag hann åtminstone klippa gräset igår vilket var rekordsent. Jag har klippt gräs sedan 10-årsåldern och aldrig någonsin har första klippningen ägt rum den 25 maj.
 
Mitt i allt elände i världen hoppas jag att just du väljer att vara snäll mot dina medmänniskor. Med denna förhoppning önskar jag en riktigt trevlig helg.
 
//Steven :-)

Kommentera här: