Fredagsuppdatering 9 juli 2021

En vecka av min semester har redan passerat. En underbart bra vecka dock. Till största delen har vi tillbringat den i Skåne, dit vi begav oss förra fredagen. Först blev det två nätter i Helsingborg och därefter tre nätter i Malmö.

Vi brukar vara borta lite längre tid på våra semestrar, men av olika skäl blev det så här i år. Vi var t.o.m. tvungna att i sista stund ändra semesterdagarna då en av våra hundar, Debbie, började löpa väldigt olägligt. Eftersom vi planerat att ta en valpkull efter henne blev planeringen helt styrd utifrån när hon skulle paras och vi fick boka om några av våra hotellnätter.

Det där med att ha hundar är ju alldeles fantastiskt, men när det kommer till att man ska åka bort, då blir det pusslande med hundvakter. Jag är ändå så oerhört tacksam över att vi har fina människor i vår närhet som vill och kan hjälpa till som hundvakter. I år fick vi överraskande hjälp av vår son Fredrik och hans familj och när vi ska åka bort några dagar nästa vecka ställer vår dotter Marie-Helene och hennes familj upp. Perfekta komplement till vännerna som alltid ställer upp i möjligaste mån.

Tillbaka till semestern så fyllde vi dagarna på ett bra och lagom aktivt sätt. I Helsingborg bodde vi precis vid hamnen, på Elite Hotel Marin Plaza. Efter att vi kommit fram under fredagskvällen och installerat oss, umgicks vi med vännen Rickard. Han hade haft en ganska händelserik dag, men orkade ändå med ytterligare ett pass med oss. Efter en öl på hotellet blev det middag på restaurangen AnJo och där blev vi kvar resten av kvällen. Det är något av Rickards stamhak i Helsingborg och det är lätt att förstå varför. En mycket trevlig kväll med got mat, många galopper(!) och härligt sällskap.

Lördagen inledde vi med en cykeltur på dryga milen. När jag skriver inledde, då betyder det ganska sen förmiddag. Numera när man bokar frukosttider på hotellen så äter vi naturligtvis alltid den sista möjliga tiden och på helsingborshotellet innebar det kl 10:00. Vi cyklade norrut och tog oss ner till en mysig plats vid havet som Hansson tipsat om. Därefter ännu mer cykel innan vi landade i city och tog en fika.

Cyklar ja. Det är tredje eller, ännu troligare, fjärde året som vi har med oss egna cyklar på semestern. Det är helt överlägset att ha cyklar med sig för att kunna röra på sig, oavsett om man semestrar i storstad eller någonstans ute på landet. Förra sommaren investerande vi dessutom i ett rejält cykelställ som gjort transporten av cyklarna både säkrare och mycket mer lätthanterlig. Rekommenderas varmt.

Efter vår cykeltur bestämde vi oss för att ta en tur över till Helsingör. Vi åkte bara fram och tillbaka, vilket troligtvis inte kvalar in i begreppet tura, men vi hade nog kunnat tänka oss ytterligare någon vända bland partyglada svenska (mestadels) och danska människor.

På kvällen gick vi planlöst ut i staden och åt mat på en randomrestaurang. Det var bra och dessutom galet mycket mat. Jag beställde in fläskschnitzel och fick inte bara en, jag fick två, vilka dessutom var groteskt stora.

Efter utcheckning söndag förmiddag drog vi mot Malmö. Raka spåret skulle det innebära 45-50 minuter, men vi gjorde några stopp på vägen. Den första oplanerade anhalten styrdes bara utifrån att vi fick syn på vägskylten Ramlösa. Vi stannade till och gick in i den gamla brunnsparken som var väldigt rogivande och där det även fanns en del information om det helande vattnet som framställts där under ett par hundra år.

På eftermiddagen anlände vi till Malmö och vårt favorithotell i staden som sedan några år heter Elite Hotel Esplanade. Vi räknade ut att det blev vår fjärde vistelse där sedan 2016 och det ligger centralt, bara 50 meter från restaurangmeckat på Lilla Torg

Vi tog en ankomstöl på vår favoritkrog Mello Yello och på kvällen åt vi mat på La Grappa som också är en restaurang belägen vid Lilla Torg

Under måndagen utforskade vi en del av Malmö med hjälp av våra cyklar. Vi hojade bland annat till Västra hamnen och Turning Torso, vidare till Malmöhus slott och Kungsparken för att sedan sticka till Pildammsparken. Det var väldigt mysigt och innan vi hamnade inne i stan igen för en fika hade jag fått stanna till vid den klassiska gamla idrottsplatsen Malmö IP, där för övrigt FC Rosengård spelar sina allsvenska hemmamatcher i fotboll. Jag är rejält hooked på idrottsplatser och stadions, särskilt om de är klassiska genom idrottshistorien.

Måndagskvällen ägnade vi åt middag på redan nämnda Mello Yello, en upplevelse jag kanske berättar mer om någon annan gång men som gjorde att vi kom att hamna där även kvällen därpå.

Tisdagen innebar en cykelutflykt till Lomma som ligger vackert beläget i en havsbukt knappt en och en halv mil väster om Malmö. Vi åt himmelskt god och lokalproducerad glass, vi cyklade på mysiga cykelvägar och vi badade i den grunda havsviken. Badtermometern visade 25 grader, för kallt för att jag ska doppa mig (också en historia i sig som kan berättas någon annan gång), men det innebar ändå härlig svalka.

Onsdagen innebar hemresa. Vi tog en omväg via ett stuteri som heter Hyllstofta utanför Klippan för att eventuellt kunna titta på en ettårig travhäst som jag avser att köpa in mig i, men då vi inte hade annonserat vårt besök så blev det inget av att titta på häst eftersom vi inte fick kontakt med någon på gården. Vi såg dock väldigt många fina hästar i de vidsträckta hagarna...

Det var en övergripande sammanställning över våra dagar i Skåne. Det var underbart, men som Povel Ramel skaldade är underbart kort. Redan kommande vecka väntar dock nya äventyr, till vilka jag återkommer. Ett gäng random

bilder från Skånetrippen bjuder jag dock på i slutet av inlägget, under veckans fredagslåt.

Nu önskar jag alla en riktigt trevlig helg och kom ihåg att ni ska vara snälla mot varandra. Ett vänligt ord eller ett leende betyder så oerhört mycket. Ta vara på varje sekund och njut av livet.

Veckans fredagslåt är en låt som jag gillar skarpt och som jag vet glädjer en av mina potentiella läsare, eller hur Eric?

Lång fredagsuppdatering, ändå tyckte jag mig inte ha plats att ta upp några för mig angelägna saker som jag tänkt skriva om. Dessa ämnen får vänta till dess att jag har bättre tid, antingen inbakade i en fredagsuppdatering eller som separata inlägg.