Fjällbackamorden

Just nu visar SVT en deckarserie med fristående avsnitt som heter Fjällbackamorden. De baseras på Camilla Läckbergs romanfigurer och har även samma upplägg som hennes böcker där de olika fallen har sin förklaring i det förflutna. De utspelar sig naturligtvis i den lilla västkustorten Fjällbacka.
 
Huruvida Läckberg själv varit med och skrivit manus blir jag inte klok på. I vissa intervjuer jag läst med henne så har hon bara varit ett bollplank och följt manusprocessen från sidan, medan hon i andra sammanhang tillstår att hon varit mer aktiv i manusförfattandet.
 
Hur som helst har serien fått mycket kritik och jag kan hålla med om att mycket känns väldigt banalt och amatörmässigt. Varför kan en privatperson som Erica Falk kliva runt i brottsplatser som borde vara avspärrade? Varför är polisbilen svart trots att den är målad? Hur kan de tro att de löser stora mordfall på tre poliser?
 
Jag har dock bestämt mig för att inte haka upp mig på detta utan låter mig underhållas av de småputtriga historierna under en och en halv timme, ungefär som man låter sig underhållas av Morden i Midsomer.
 
//Steven :-)
 
 
 
 
1 Elin:

skriven

Felstavning på "morden i...." , petnoga men ändå! ;-) Kram!

2 Freggan:

skriven

Och så har du kvalitets TV som Sherlock liggande i TV-bänken okollad?

Svar: Nej, den har vi väl kollat på. Eller kanske inte :) Tack för påminnelsen i så fall.
Steven

Kommentera här: