Fredagsuppdatering 29 juni 2018

Rubriken ljuger! Det är inte fredag 29 juni idag, det är inte ens lördag, nej det har hunnit bli söndag 1 juli när jag skriver om veckan som gått. En i de allra största delarna bra vecka, det är det sammanfattande omdömet.
 
VI har alltså lagt juni bakom oss och sommaren forsar fram som ett expresståg. Förväntningarna inför sommaren är alltid högt uppskruvade. Mycket ska hinnas med, både på nöjes- och upplevelsekontot, men nytta ska också göras. Åtminstone tänker vi som har hus och trädgård ofta att vi ska få så mycket gjort. Nåja, vi får se hur det blir med alla planer.
 
Jag har varit oerhört fokuserad på att kunna ha fem veckors sammanhängade semester vilket var några år sedan jag hade (2012?). Nu är jag dock i det läget att jag måste jobba ytterligare någon eller några dagar kommande vecka och framförallt finns det några vakanser på skolan som kommer att ligga över mig hela sommaren om det inte löser sig extremt snabbt och smidigt. Så officiellt säger jag inte att jag har semester ännu, men lever åtminstone i gränslandet mellan jobb och semester.
 
Vad har då veckan bjudit på? Jo, det har varit en sån där skön vecka när det mestadels gått att jobba väldigt ostört. Det relativa lugnet skulle vara oerhört tråkigt att uppleva varje vecka, men några veckor om året känns det bra.
 
Jag avslutade veckan med härlig samvaro med Marie och Ola, vilka är biträdande rektor på skolan. Eller är och är... den största anledningen till att vi umgicks hela fredagseftermiddagen och även under kvällen är det faktum att Marie ska sluta för att jobba som rektor på en skola i södra storstockholm från och med i höst. Vi sågs vid halvfyratiden i fredags och gick ut i Hjorthagen i Mariefred där vi hade en enkel medhavd matsäck bestående av både ät- och drickbart. Det var väldigt trevligt och givande att under avslappnande former sitta och prata om ditt och datt, naturligtvis med mest fokus på det vi haft gemensamt: skolan!
 
 
Därefter drog vi vidare till Slottspaviljongen (min absoluta favoritrestaurang i Mariefred) där vi inledde med ett parti minigolf, eller bangolf som väl den korrekta benämningen är. Jag betraktar mig som fullständigt usel i den disciplinen, men min blygsamhet(!) förbjuder mig ändå att berätta vem som vann. Efter att vi "sportat" klart var det dags att äta. Det blev ytterligare några härliga timmar med god mat och mycket skratt. Dessutom var det härlig trubadurunderhållning som förgyllde kvällen.
 
 
Fotbolls-VM rullar på och hittills har det varit oerhört framgångsrikt för svensk del. Jag är inte särskilt överraskad då Sverige har en förbundskapten som har ett ypperligt ledarskap där han satsar stenhårt på kollektivets förmåga att lösa uppgifter till skillnad mot sin företrädare vilken byggde sin idé helt och hållet runt en spelare, en spelare som dessutom aldrig gett ordet lagkänsla ett ansikte.
 
Det är, och har alltid varit, oerhört svårt att diskutera Zlatan i sociala medier. Få personer skapar väl sådan polarisering kring sitt namn som han gör. Min uppfattning är solklar och lyder ungefär som så att Zlatan är en av våra största fotbollsspelare genom tiderna (svårt att jämföra med giganterna på 50-talet), kanske den allra bästa. Som varumärke i den tid då Zlatans karriär har varat är han helt oslagbar. Han har aldrig lämnat någon oberörd. Det går inte heller att ta ifrån honom det faktum att han är den spelare som gjort flesta landslagsmål genom tiderna. Men...
 
...i mina ögon har aldrig Zlatan burit landslaget så som vi har kunnat se andra superstjärnor göra. Visst, det finns ett fåtal tävlingsmatcher som sticker ut, men i stort sett har svensk landslagsfotboll fått ut nada i resultatväg under de år som Zlatan fått diktera villkoren med en jasägande förbundskapten. När detta har diskuterats har det i allmänhet sagts att omgivningen varit för dålig, men han har ju haft ungefär samma typ (i vissa fall identisk) av omgivning som det senaste året varit med och eliminerat stornationer som Nederländerna, Italien och Tyskland. Problemet är att Zlatan gjort alla andra spelare sämre i och med att han inte varit beredd(?) att inordna sig i kollektivets styrka.
 
Detta är dock historia nu, även om Zlatan på många sätt tagit på sig clownnäsan inför och under mästerskapet. Även detta har förbundskapten Janne Andersson hanterat på bästa sätt och stadigt följt sin egen kompassriktning och nu är det Janne som tillsammans med sina spelare och en grym ledarstab i övrigt får skörda framgångar med landslaget som Z aldrig varit i närheten av sen han blev superstjärna och nu verkar han istället lägga allt fokus på att sälja ut sig till alla företag som finns och som vill synas i TV-reklam.
 
Hur kommer det att gå för Sverige? Ja, det kan ju gå nästan hur bra som helst, men vi ska komma ihåg att lyckas i ett fotbolls-VM är så oerhört stort och svårt. Det kan inte jämföras med något annat lagmästerskap och att vara topp-16 är grymt bra. Schweiz kan vi självklart besegra, men de är bättre än vad vi kanske tror. Väl framme i kvartsfinal (om vi når dit) väntar England eller Colombia. Jag är lite inne på att det blir sydamerikanerna som drar det längsta strået, men skulle mycket hellre se fram emot en kvartsfinal mellan England och Sverige. Där är vi verkligen inte chanslösa.... men långt till att vi är där.
 
Älsklingen och jag såg matchen mot Tyskland på tidigare nämnda Slottspaviljongen och preliminärt har vi även tänkt att titta på Schweizmatchen där. Men min skrockfullhet smyger sig på... en förlust hittills och den kom när vi inte såg matchen hemma. Hmmm.... tål att funderas på.
 
 
Något helt annat. Älsklingen har länge använt Apotea och lovordat detta nätapotek. Framförallt har hon framhållit de snabba leveranserna, något jag märkt att även andra vänner har lyft fram. Därför har jag också använt Apotea det senaste halvåret. Och jag har aldrig märkt av de snabba leveranserna. Det har tagit allt från fem dagar till två veckor att få varorna, även om det varit produkter som är vanliga och som anges ska finnas i lager. De kanske har någon varningssignal som ljuder när en beställning från mig kommer in och som uppmanar dem att lägga beställningen åt sidan.... men de ska få nya chanser eftersom det ändå är väldigt smidigt.
 
Alla gör ju självklart som de själva vill, men jag har aldrig förstått mig på hur människor tänker som exempelvis via sociala medier varnar andra för poliskontroller. Jag tycker att det finns alldeles för få poliskontroller utefter vägarna med tanke på hur många alkohol- och drogpåverkade förare som rör sig i trafiken. De ska inte framföra några fordon och poliskontroller är fortfarande det mest effektiva sättet att upptäcka dem. Ni som varnar, vad är det ni vill uppnå?
 
På tal om trafik. Min konstiga hjärna kan ibland fokusera på märkliga saker, exempelvis det faktum att jag tycker mig se att antalet BMW har ökat markant i trafiken, en tes som jag testat på några vänner av vilka de flesta håller med. Självklart var jag tvungen att kolla upp frågan lite mer objektivt och mycket riktigt, Från att fram till 2011 stadigt legat på plats 10 över de vanligaste bilmärkena så har klättringen varit stadig uppåt. 2017 var den sexa och det skulle inte förvåna mig om BMW klättrar till plats 5 under 2018.
 
 
För ganska länge sedan började jag titta på den väldigt intressanta dokumentär om Thorbjörn Fälldin som SVT sände i sitt ursprung för säkert minst ett år sedan. Av någon anledning dröjde det till häromdagen innan jag tittade färdigt och det var ju en väldigt spännande epok i svensk inrikespolitik som utspelade sig när jag var ung och var väldigt intresserad. Jag var inget stort fan av Fälldin när det begav sig, men har självklart fått andra ögon på hans politiska karriär efter att ha sett dokumentären. Jag älskar nedanstående klipp där han naket och oreserverat tillstår att han fick sparken som partiledare. Han lindar inte in sin besvikelse utan säger precis som det var vilket jag tycker är väldigt befriande.
 
 
Träningen rullar på ganska bra igen. Fem pass räknat från fredag till fredag.
 
Till sist! Jag brukar inte delta i olika tävlingar särskilt ofta, men för en dryg vecka sedan skickade jag in till en tävling om trav i Expressen och i början av den gångna veckan var jag med i en utlottning (som sannerligen inte krävde någon som helst kunskap eller prestation) på Twitter. Jag vann båda! 
 
Dags att runda av. Var snälla mot varandra, njut av sommaren och håll tummarna för Sverige i fotbolls-VM.
 
//Steven :-)

Kommentera här: