Fredagsuppdatering 30 mars 2018

Ända sedan jag började med fredagsuppdateringar för sisådär fyra år sedan, har jag alltid kört samma tråkiga ordlek just på långfredagen. Typ... "Det här är ingen vanlig fredagsuppdatering, det är en långfredagsuppdatering eller till och med en lång fredagsuppdatering..." Höhö!
 
Nåja, det här blir ingen lång fredagsuppdatering, kanske som motvikt till föregående veckas. Den långa och ganska utlämnande uppdateringen var skön att skriva och jag får tacka för många positiva och uppmuntrande reaktioner.
 
Den här veckan (i fredagsuppdateringarnas värld löper en vecka från fredag till fredag) inleddes med att vår dotter Marie-Helene och hennes söner Adrian och Axel kinesade hos oss då det skulle vara visning i deras hus eftersom de ska sälja och flytta till ett annat hus i Skogstorp. Maken/pappan Jonas jobbade hela helgen. Det var lika mysigt som vanligt att ha barn och barnbarn på besök även om det blir ganska intensivt och ett annat tempo jämfört med när vi är hemma själva. På lördagen anslöt dessutom Ellinore och Calle och vi hade en jättemysig lördagskväll tillsammans.
 
På skolan har vi kämpat oss igenom de sista dagarna innan ett för elever och lärare hägrande påsklov. Det har varit tuffa dagar med hög personalfrånvaro, men med imponerande insatser av personal som varit på plats har det fungerat. Nu hoppas vi att påsken och den annalkande våren skrämmer bort alla baciller hos både vuxna och barn. Påsklov innebär också att jag kan växla ner en aning och hinna jobba med sådant som är svårt att hinna med i vardagen, dessutom i et behagligare tempo.
 
På tal om jobbet så glömde jag att kommentera i förra veckans fredagsuppdatering att det var tvåårsjubileum den 21 mars för mig som rektor på Europaskolan Malma. Tiden har verkligen gått snabbt, men med en titt i backspegeln är jag glad att jag är där jag är idag, även om jag alltid vill att vår verksamhet ska utvecklas i snabbare takt än vad som är fallet.
 
Den gångna helgen gick vi över till sommartid. I sju månader lånar vi ut en timme från det som kallas normaltid. Just i år verkar sommartidens varande debatteras mer än någonsin och jag vet inte varför. Jag minns när sommartiden infördes 1980 och personligen har jag aldrig haft några problem med den. Att kvällarna är ljusare under sommarhalvåret ser jag bara som en fördel.
 
Imorgon har jag bestämt mig för att vila från träning, så också på söndag. När jag summerar mars kan jag konstatera att jag aldrig tränat så många pass under en månad, nämligen 26 stycken. För närvarande har jag fortafrande ont i hälsenan/vaden och kan inte springa, men det finns ju miljoner andra saker att göra på gymmet. 71 pass totalt har det blivit under årets tre första månader, jag är banne mig själv imponerad.
 
 
Det är träningen som möjliggör att synda ibland. Det passade bra ikväll då min älskling jobbar och ordnade en liten skattjakt via messenger åt mig i huset. Till sist kom jag fram till skatten. Jag älskar dig Helena!
 
 
Nu vill jag önska alla er en riktigt GLAD PÅSK! Var snälla mot era medmänniskor och snåla inte med att säga fina saker till varandra.
 
//Steven :-)
 
 

Kommentera här: