Fredagsuppdatering 2 mars 2018

Dags för veckans fredagsuppdatering och den skrivs i sin helhet när det blivit lördag. Självklart ett litet misslyckande att inte hinna skriva en fredagsuppdatering på fredagen och kanske borde veckans uppdatering ha kallats för lördagsuppdatering.
 
Det där med tid är knepigt. Även om jag utnyttjar väldigt många av dygnets timmar, lyckas jag hinna med allt som jag vill göra. Definitivt ett utvecklingsområde hos mig att kanske inte gapa efter alltför mycket, men med ett arbete som kräver mycket både vad gäller tid och fokus hamnar jag i de här situationerna när jag även vill kunna hålla igång ett antal fritidssysselsättningar och inte minst behöver jag ju skapa egentid för att bara få vara.
 
En vanlig dag lägger jag kanske tio timmar på jobb, i skolan och hemma. Därutöver tar pendlingen till och från jobbet totalt 1,5 timme och min träning brukar ta två timmar i anspråk från dörr till dörr. Redan där har jag tecknat in nästan 14 timmar av ett normalt dygn.
 
För exakt ett år sedan, till och med på datumet eftersom jag är en dag sen med min uppdatering, skrev jag så här i min fredagsuppdatering.
 
 
Mönstret går igen. Den tuffaste vinterperioden kommer i slutet av februari och in i mars. Det känns sjukt drygt att det är snö och riktigt kallt nu när vi vill att det ska bli vår, men jag har börjat vänja mig vid att mars är att betrakta som en vintermånad och hur mycket jag än vill kan jag inte påverka vädret.
 
Förra helgen tillbringade vi i Stockholm. Vi bodde på Lady Hamilton i Gamla stan och det var till full belåtenhet. Fredagseftermiddagen ägnades åt shopping inne i city och på kvällen hade älsklingen bokat bord på den irländska puben O'Connells på Stora Nygatan. Där åt vi gott och underhölls av ett kanonbra band, Blarney Bastards, som spelade irländsk musik.
 
Under lördagen var vi också inne i city där vi passade på att träffa Ellinore, Calle och Marie-Helene för en fika på Vete-Katten. På kvällen blev det kinamat vid kungsholmsstrand och därefter föreställningen GentlemannenOscarsteatern. Föreställningen har presenterats som en musikalkomedi och hade en bra line-up med bland annat Henrik Dorsin, Suzanne Reuter och Andreas T Olsson. Den hade fått fin kritik och vi var förväntansfulla, men oj så besvikna vi blev. Vi går ju på mycket teater och liknande evenemang och det här var bland det sämsta vi sett på många år. Skådespelarna slet och gjorde oerhört bra ifrån sig, men manuset och föreställningen i stort var fullständigt ointressant och definitivt inte rolig. Jag tror också att det är första gången jag upplever att det bara blir ett enda applådtack. Ensemblen blev inte inklappade en enda extra gång och jag tolkar det som om att det inte bara var vi som var besvikna på föreställningen.
 
 
Vi bestämde oss för att hänga kvar i Stockholm under söndagen  och vi valde att vara lite kulturella. Vi började med att kolla in en minimalistisk vaktavlösning vid slottet, därefter gick vi till Hallwylska museet på Hamngatan och följde upp med att promenera ut på Östermalm där vi besökte Historiska Museet. Det bet ganska rejält i kinderna, men jag älskar att promenera i Stockholm och avstånden är så pass korta att färre borde åka tunnelbana.
 
 
Veckan har som vanligt innehållit träning. Fem pass måndag till fredag och när jag summerade februari kunde jag konstatera att jag hittills i år tränat lika många gånger som förra året under samma tidsperiod. Ska jag fortsätta hålla jämna steg med 2017 är det 24 pass som gäller under mars...
 
 
Jobbveckan har varit ungefär som den brukar och innehållit både bra och mindre bra saker. Allra bäst är att vi för första gången utsett Månadens elev, något vi kommer göra varje månad. Det är eleverna själva som nominerar kandidater och skolans ledningsgrupp som beslutar. Av reaktionerna att döma verkar det som om vi hamnade helt rätt då Elias i årskurs 6 och Tim i årskurs 8 blev våra första månadens elev. Ja, vi utser två stycken. En i mellanstadiet och en i högstadiet. Kriterierna för att blir Månadens elev Europaskolan Malma är följande:
  • Eleven har ett vårdat språk och talar schyst till elever och personal
  • Eleven uppträder på ett sådant sätt att hen är en bra förebild för andra elever
  • Eleven är en bra kompis och uppmuntrar och ser andra elever
  • Eleven har en positiv inställning och sprider den till andra
  • Eleven säger hej till andra elever och personal på skolan
  • Eleven sköter sina studier på bästa sätt utifrån sina förutsättningar
  • Eleven passar tider och har med sig rätt material till lektionerna
  • Eleven är rädd om skolans lokaler, inredning och material
OS avslutades i söndags och Sverige tog totalt 14 medaljer fördelat på sju guld, sex silver och ett brons. Om det sedan är Sveriges bästa vinter-OS genom tiderna eller inte kan säkert diskuteras då det finns så otroligt många fler möjligheter att vinna medaljer nu jämfört med för ett, två, tre, fyra, fem eller sex decennier sedan. Jag har utlovat någon form av OS-sammanfattning och den kommer, men inte nu...
 
Vill du hjälpa Ellinore kvar på Sörmland Topp 5 ska du skicka ett sms med texten P4Sörm 4 till nr 72250. Det går bara att rösta en gång och det kostar som ett vanligt sms. Varför tveka?
 
Ja, bättre än så här blir inte veckans fredagsuppdatering. Känner mig halvstressad att blir klar med den och nästa vecka hoppas jag att ordningen är rimligt återstålld igen.
 
Var snälla mot varandra och ha en fortsatt trevlig helg samt en trevlig kommande vecka.
 
//Steven :-)
 
PS! Precis när jag skriver detta nås jag av beskedet att Kenneth Gärdestad gått bort. Tack för alla fantastiska texter som du klätt Teds vackra melodier i.
 
 

Kommentera här: