Träningsåret 2017

Mer än hög tid att summera träningsåret 2017. Det går till historien som det år jag tränade mer än någonsin sedan jag la ner min ishockeydomarkarriär 2000. Efter att länge ha varit en joggare under sommarhalvåret, vanligtvis mellan mars och augusti, fick jag en varningsklocka i form av högt blodtryck vilket gjorde att jag skaffade ett gymkort hos World Class. Jag blir lätt manisk och gick all-in med min träning där jag varvade löpning och styrketräning. Ibland hamnade jag i skadeperioder och då fick cykeln ersätta löpningen medan jag kunde hålla igång styrketräning.
 
 
Som ni ser i tabellen här nedanför tränade jag totalt 230 pass under året. Det är i särklass det mesta jag tränat sedan jag började föra den här typen av träningsdagbok 2008. Bara fyra gånger tidigare under dessa tio år har jag nått eller passerat 100-strecket. Mina 230 träningspass fördelade sig på 124 löppass, 92 styrketräningspass 13 cykelpass och en powerwalk. För månaderna januari-april samt september-december var det all-time-high, i några fall en tangering av tidigare rekord.
 
 
När det gäller hur långt jag sprungit så var totalsträckan den tredje längsta under tioårsperioden. 2008 och 2012 sprang jag totalt längre, men 91 mil under året får anses vara godkänt. Även här är vinter- och höstmånaderna starka i en jämförelse. Tabell här nedanför.
 
 
Förutom att få ner blodtrycket, är en annan stark drivkraft för mig med träningen att få ner vikten. Tyvärr har jag inte varit lika lyckosam i det avseendet. Med tanke på hur mycket jag tränar kan det förefalla märkligt, men jag äter och dricker alltför ohälsosamt i sammanhanget. Mat- och dryckesvanorna är definitivt stora utvecklingsområden för mig. Det är inte så att jag glufsar i mig snacks och godis till vardags, nåja... jag är svag för salta jordnötter, men jag tackar inte nej till kaffebröd och vid särskilda tillfällen kan jag även vräka i mig godis. Oregelbundna matvanor i allmänhet och stora portioner under helgerna är inte särskilt smart. Jag tycker väldigt mycket om öl, vilket jag aldrig dricker på vardagar om det inte är något speciellt som händer, men konsumtionen är ur viktsynpunkt för stor under fredag-lördag. Det sistnämnda har jag tagit tag i och målet är att totalt sett äta och dricka bättre.
 
Här under finns fem olika viktdiagram. Jag vill inte fejsa min vikt, men det är jämförelsevikter. Det första diagrammet visar utvecklingen under 2017 där 0 = startvikten vid årets början och sedan utvecklingen under året i förhållande till startvikten. Den 22 september låg jag på -3,3 kg, men ändå slutade året på +2,9 kg. Som synes låg jag under startvikten de flesta veckorna, men under december drog det iväg ordentligt.
 
De fyra följande diagrammen därefter visar hur vikten utvecklat sig från 2009 till 2017 vid fyra motsvarande mättillfällen under året. I dessa diagram är 2009 utgångsvärdet och sedan jämförelser vid samma tidpunkt efterföljande år. Jag har valt januari, april, juli och oktober. Jämfört med 2009 väger jag numera i allmänhet 3,0-4,5 kg mer. Visst är jag åtta år äldre, men med tanke på min träningsdos borde jag kunna matcha siffrorna som gällde innan jag fyllde 50...
 
Viktutveckling per vecka under 2017
 
Viktutveckling januari 2009-2017
 
Viktutveckling april 2009-2017
 
Viktutveckling juli 2009-2017
 
Viktutveckling oktober 2009-2017
 
Det finns som synes en del att hugga tag i och det ska jag försöka göra. Hoppas kurvorna pekar åt rätt håll när jag sammanfattar 2018. Ännu fler träningspass och viktkurvor som pekar nedåt.
 
//Steven :-)

Kommentera här: