Fredagsuppdatering 9 februari 2018

Nu har det gått en vecka igen och det är fredag vilket innebär fredagsuppdatering. Många långa dagar den här veckan och jag måste erkänna att jag är rejält trött.
 
Arbetsveckan har varit sig lik med många möten av varierande karaktär. Styrelsemöte, möten med vårdnadshavare, möten med elever, möten med medarbetare osv osv. Några av veckans möten såg jag som riktiga utmaningar på förhand, men de gick över föväntan bra. Jag har också träffat människor, både barn och vuxna, som har det oerhört tufft och som tvingas kämpa enormt för att överhuvudtaget hålla näsan ovanför vattenytan. Barn vars föräldrar har svårt att samarbeta är kanske det som gör ondast i mig att möta och detta sagt utan att döma någon. Även vuxna kan ha det jobbigt på olika sätt och av olika anledningar. Ingen skulle vara lyckligare än jag om jag skulle kunna hjälpa mer konkret än att bara försöka vara en god medmänniska.
 
Jag njuter av att ljuset är tillbaka. Det betyder massor för mig och halvåret vi har framför oss är bästa halvan av året. Ljuset betyder också att pendlingen på den rent ut sagt farliga riksväg 55 känns mer överkomlig. Att aldrig kunna slappna av i trafiken blev jag påmind om ännu en gång i måndags, då min biträdande rektor Marie kolliderade med en älg mellan Malmby och Stallarholmen. Bilen blev bara skrot, men mirakulöst nog klarade sig Marie med skärskador från vindrutan och blåmärken. Naturligtvis blev hon rejält chockad också.
 
Förra helgen satte vi punkt för vårt födelsedagsmaraton som jag berättat om tidigare. Under lördagen var Fredrik, Emelie, Sixten och Elvira här för att fira Helena. På söndagen kom Marie-Helene, Adrian, Axel, Calle och Ellinore för att vi skulle fira Helena, Marie-Helene och Calle. Supermysigt att träffa barn och barnbarn, svärdotter och svärson under helgen. Det var bara Jonas som saknades då han jobbade.
 
 
I onsdags gjorde äntligen Hibo Viking come back då han startade i ett lopp på Bergsåker. För första gången sedan debutvinsten i maj förra året travade han felfritt. Tyvärr kom han aldrig riktigt till i loppet från sitt tillägg, men såg strålande ut. Jag tror att kastreringen gjort nytta och han kan ha en jättefin säsong framför sig. Här nedanför en filmsnutt från värmningen.
 
 
På tal om djur måste jag bjuda på en härlig bild som jag tog på en av våra hundar. Nala har verkligen en speciell stil när hon ligger och sover.
 
 
Jag har varit på gymmet och tränat sex dagar sedan förra fredagsuppdateringen. Om någon mot förmodan är intresserad så finns en sammanfattning av mitt träningsår 2017 att läsa här >>
 
Veckans bloggnostalgi är ett inlägg som har prick tio år på nacken då vi åkte på en dubbelkryssning med Birka Paradise (numera bara M/S Birka). Det var nog en period i livet då vi åkte som allra oftast på kryssningar. Vi snittade på mer än en kryssning per månad.
 
 
Nu önskar jag alla en trevlig helg! Försök att vara snälla mot varandra, det är inte alltid så lätt men det är bra att alltid försöka.
 
//Steven :-)
 
 

Kommentera här: