Fredagsuppdatering 6 april 2018

Efter kvällens gymbesök var jag inne och handlade några saker på ICA Torghallen i Mariefred och där träffade jag ett par bekanta. Vi stod och pratade och hade trevligt när kvinnan i paret sa:
- Tänk på att Stephan har bråttom, han ska ju hem och skriva fredagsuppdatering.
Så var det och jag antar att M ler nu när hon läser ovanstående rader.
 
Gymbesöket, veckans femte, var för övrigt ingen höjdare. Jag skulle prova att springa, 16 dagar efter att jag var tvungen att kliva av löpbandet med kraftiga smärtor i hälsena och vad. Det höll inte vilket jag egentligen kände efter 100 meter, men envist sprang jag en kilometer innan jag klev av. En grym besvikelse och jag har inget annat att välja på än att fortsätta med rehab och kombinera det med cykling och styrketräning.
 
Bakslaget på gymmet var lite som spiken i kistan en dag som började bra, men som på grund av några små bäckar blev en å av irritation och lite deppighet. Ett känsloläge jag tänker försöka vända nu.
 
Vi har en påskhelg bakom oss. Här firade vi på påskdagen, men det var en decimerad skara som kom på besök. Ellinore och Calle var i Trysil och åkte skidor medan Marie-Helenes man Jonas jobbade. Alla fyra barnbarn var emellertid på plats och de vuxna får ursäkta när jag påstår att barnbarnens närvaro är viktigast och de bjöds inledningsvis på varsin skattjakt som ledde fram till påskägg och påskpresent. Det blev en lyckad och uppskattad aktivitet.
 
 
Äggpickning är ett givet inslag hos oss under påsken. Så även detta år och årets vinnare blev Emelie.
 
 
När vi ätit och fikat tog jag med mig Sixten till Stiga Sport Center i Eskilstuna där vi såg Guif spela kvartsfinal i handbolls-SM mot suveränerna från Kristianstad. Efter en spännande förlängning blev det hemmaseger och jag tror att Sixten uppskattade att följa med farfar på handboll.
 
 
 
Dagen före, då var det påskafton och min delägda travhäst Hibo Viking startade på Dannero som är beläget ungefär en mil norr om Kramfors. "Viking" blev spelad till favorit i loppet, men hamnade bland de allra sista då han inte är särskilt snabb iväg från start. Det här skulle kunna göras till en lång historia, men den korta versionen är att han gick oerhört snabbt genom sista kurvan där han svepte stora delar av fältet och såg ut som en bergvinnare... då galopperar en häst innaför honom och han fixar inte riktigt att kusken måste korrigera honom en aning och det blir en kort galopp. Han kommer sedan igen på ett bra sätt och slutar fyra. På måndag tar vi nya tag uppe i Östersund, men där möter han väldigt tufft motstånd och är på sin höjd ett skrällbud.
 
Avslutningsvis några rader om Barbro "Lill-Babs" Svensson som avled i tisdags. Jag brukar överlåta till andra att skriva långa hyllningsinlägg om bortgångna artister och andra prominenta personer. Hylla personerna medan de fortfarande är i livet, är ju min paroll. Den linjen viker jag inte av ifrån, men vill ändå ägna Barbro några rader.
 
Jag har aldrig träffat Lill-Babs, jag tror inte att jag sett henne live varken on eller off stage. Däremot har hon varit extremt välexponerad av såväl dags- som veckopress under decennier varför känslan är att man nästan känner henne. Jag tror att alla fantastiska ord som, nu vid hennes död, sägs om henne verkligen stämmer. Det är så många som kan vittna om hennes stora hjärta där egoism och egen vinning varit okända begrepp. Som artist har hon varit oerhört mångsidig och så mycket mer än bara glättiga svensktoppslåtar. När jag nu sett klipp i samband med att hon avled så frapperas jag av hennes tajming på scenen. Definitivt en oerhört stor artist och en väldigt varm människa som kommer att lämna ett stort, stort tomrum efter sig.
 
Jag har valt att visa en låt med Barbro som jag inte tror har fått särskilt stort utrymme under de senaste dagarnas minneskavalkader, men jag tycker det är så otroligt mycket Lill-Babs i denna låt. Är inte säker, men tror att före detta akademiledamoten Lars Forsell har skrivit texten. Knackig bild- och ljudkvalitet, men Barbro "Lill-Babs" Svensson när hon var som bäst.
 
 
Trevlig helg och glöm inte att vara snälla mot varandra. Kanske extra viktigt i dessa dagar då det imorgon är ett år sedan som vi fick uppleva det hemska terrordådet på Drottninggatan.
 
//Steven :-|
 
 

Kommentera här: