Fredagsuppdatering 24 november 2017

En månad till julafton och även en (fre)dag som denna tarvar en fredagsuppdatering. Jag ser tillbaka på en vecka som varit väldigt intensiv med mängder av möten av olika slag. De allra flesta möten tycker jag är berikande och att samtala med andra människor är ett överlägset sätt att vidga sina vyer, utmana sina föreställningar och därmed få nya insikter.
 
Ibland tvingas jag göra omprioriteringar. Den här veckan hade jag sedan länge sett fram emot att återse Stora Brännbo Sigtuna och där träffa några av lärarna från min rektorsutbildning då en av mina kollegor i Europaskolan hade sin avslutning på rektorsprogrammet till vilken jag var inbjuden. Tyvärr var situationen på vår skola sådan att jag verkligen behövdes där och jag stannade hemma och jobbade med frågor som känns akuta att hantera.
 
I söndags var vi bortbjudna på middag, nämligen till Stockholm och vår dotter Ellinore och hennes sambo Calle. Vi tog kollektiva färdmedel till huvudstaden och det är verkligen smidigt, i synnerhet som de bor i Vasastan dit det är gångavstånd från Centralen. Det blev några jättemysiga timmar med god mat och trevliga samtal.
 
Annars är det inte så ofta vi är bortbjudna. Efter att vi förr i tiden hade ett oerhört stort socialt umgänge kan jag ibland känna en liten sorg över att vi inte hinner/orkar träffa bekanta så ofta vilket i sin tur leder till umgängeskretsen minskar. Självklart önskar jag att det såg annorlunda ut, men jag har inte den rätta orken när det blir helg. Jag skrev ju om möten här ovanför och när en vecka passerat med mängder av saker att hantera, de flesta mellanmänskliga och byggda på relationer, då uppstår åtminstone för mig ett behov att bara koppla av utan krav på prestation. Ändå har jag vilja att förändra den här situationen.
 
I tisdags var det handboll i underbara Stiga Sports Arena där Guif vann ganska lätt mot Hammarby. Ingen stor segermarginal, men ändå kändes det som om hemmalaget aldrig var i fara. Jag har snart varit handbollssupporter med säsongskort i tio år och det är en fantastisk publiksport, även om jag oftare och oftare kan tycka att vissa matcher är ganska tråkiga.
 
Träningen går på tomgång. Jag är ju skadad i både arm och lår, vilket bidrar till att jag tappat stinget en aning. Bara två pass den här veckan, båda hyfsat rejäla cykelpass. Har varit hos min sjukgymnast och fått ett gäng viktiga och nyttiga rehabövningar. Men det är ju så bååååååring.... 212 pass hittills i år skäms ändå inte för sig.
 
Igår kväll var jag i Stallarholmsskolan. Det är den skola som historiskt ligger mig varmast om hjärtat eftersom jag gick mina sex första skolår där och jag har jobbat där under många år. Anledningen till att jag var där var ett möte i protest mot att det är på väg att beslutas om att skolans högstadium ska läggas ner. Jag var naturligtvis lite nyfiken på vad som skulle sägas, men framförallt ville jag visa mitt stöd och min sympati för de som vill behålla skolan som en F-9-skola. Det är sannerligen ingen lätt fråga som politikerna har att hantera, men från min horisont är det fel att det gjorts till en smal skolfråga. Det borde hanteras som en samhällsbyggnadsfråga och då är det solklart att Stallarholmen ska ha ett högstadium. Jag klandrar inte politiker som tycker annaorlunda, det är liksom demokratins idé, men det känns som om ett beslut håller på att fattas på väldigt vaga grunder.
 
Jag hade tänkt skriva några rader om att vara snäll, det som jag uppmanar er att vara i varje fredagsuppdatering. Det ämnet får kvarstå till nästa veckas fredagsuppdatering, men jag vill ändå passa på att önska er en riktigt trevlig helg och tänk på att ni ska vara snälla mot varandra. Allt annat skapar bara förlorare.
 
//Steven :-)
 

Kommentera här: