Fredagsuppdatering 19 maj 2017

Dags för fredagsuppdatering och den är inte helt lättskriven då jag befinner mig i ett tillstånd som är en kombination av lyckorus och tomhet, allt detta beroende på att jag idag blivit klar med min utbildning på rektorsprogrammet. För att spä på känslan av lycka vann min delägda häst  Hibo Viking i sin debut ikväll.

Jag har varit i Sigtuna sedan i onsdags. Först blev det en förberedelsedag inför gårdagens muntliga presentationer vilka byggde på våra slutuppgifter. Vår basgrupp, även kallad Bästa basgruppen, hade ett sammanhållet framförande under hela förmiddagen. Som en del i detta gjorde jag,  Ulrika och Sofie en presentation under en timme där vi använde några välkända TV-program som format för att beskriva viktiga delar av skolledarskap. 

Under kvällen var det middag. Som vanligt var det oerhört gott, det är alltid fantastiskt bra mat på Stora Brännbo, men nu var det avslutningsmiddag kryddat med massor av tal och andra roliga upptåg. Därefter var det party med DJ och jag och många andra kände nästan att vi var tillbaka till den dag då vi tog studenten.

 

Idag fick vi sovmorgon innan det var dags att avsluta basgrupperna. Det blev ett par oerhört känslosamma timmar och jag får faktiskt tårar i ögonen när jag skriver detta många timmar senare. Vi är en av få basgrupper som varit intakta sedan vi påbörjade utbildningen för 971 dagar sedan. Arbetet i gruppen har fungerat klockrent från första stund trots, eller snarare tack vare, att vi är så väldigt olika. Tillsammans har vi gett uttrycket Bästa basgruppen® substans och jag är så otroligt glad över att just ni blev mina basgruppskompisar under slumpartade former på Sigtunahöjden den 25 augusti 2014. Vi "stängde" våra basgrupper genom att dels visa hur vi på ett personligt plan sammanfattat "min kursresa", men också genom att ge varandra positiv feedback. Jag grät massor när mina gruppkompisar läste upp sina positiva formuleringar om mig och det är verkligen ett privilegium att få uppleva detta. Tack! Jonas, Ros-Marie, Anna-Karin, Sofie, Helen och Ulrika - Ni är mina vänner för livet.

Därefter blev det en enklare ceremoni då vi fick ta emot våra kursintyg av våra utbildareTorbjörn Hortlund och Lena Wiman. Vi fick också den åtråvärda nålen som symboliserar att man genomgått rektorsprogrammet.Torbjörn och Lena har för övrigt i mina ögon varit fantastiskt bra och utmanat oss till massor av ny kunskap. Vi avslutade med lunch och en smarrig tårta innan det var dags för tack och hej. När jag kom hem överraskade min underbara fru mig med bubbel, blommor och snacks. Underbart!

 
 
Jag behöver troligtvis smälta alla intryck innan jag fullt ut kan beskriva vad rektorsutbildningen betytt för mig, men är så oerhört tacksam över att ha genomgått denna högkvalitativa utbildning. Den har utvecklat mig massor och redan nu gjort mig till en bättre ledare. Tack till alla människor som möjliggjort detta.

På travovalen i Umeå gjorde kallblodet Hibo Viking debut. Jag äger 10 % av hästen och bakgrunden till att jag fått möjlighet att deläga detta bildsköna kallblod kan jag berätta en annan gång. Hur som helst tog "Viking" en knapp men säker seger med Ulf Ohlsson i sulkyn. Segern var värd 50 000 kronor, men framförallt var det Ulfs seger nr 5000 i karriären. Stort grattis till oss och framförallt stort grattis till Ulf!

 
 
I onsdags var det den 17 maj. Norges nationaldag, men även min och älsklingens bröllopsdag. Det är 31 år sedan vi gifte oss och jag har aldrig ångrat mig en sekund att jag sa ja den där pingstaftonen i maj.

Veckan i övrigt har varit bra även om jag känner att jag ligger efter med massor på jobbet. Tränat fyra gånger har jag också gjort sedan förra fredagsuppdateringen. 

Fredagskvällen har vi tillbringat på mysiga Slottspaviljongen i Mariefred. Alla mina tre barn var på plats och jag visste inte att Fredrik skulle komma. Jag fick presenter och vi drack bubbel. Dessutom var det Ellinore som spelade som trubadur vilket gjorde den ljumma majkvällen ännu mer magisk.

 

//Steven :-)

Kommentera här: