Fredagsuppdatering 12 maj 2017

Jippi! Det är fredag igen! Vi är mitt inne i maj och jag använder fortfarande dunjacka.... men seriöst! Vad är det för väder egentligen? Många usla vårar har jag upplevt, men denna slår väl alla rekord. Kallt och eländigt och om en dryg månad vänder det... det blir åtminstone mörkare. Om det ändå skulle vara skitväder kunde det väl ha regnat så att vi fick ordning på våra grundvattennivåer, men icke! Nåväl, det var väl Pippi Långstrump som sa "man ska vara glad att det är väder överhuvudtaget."
 
Min vecka har varit bra. Just nu känner jag mig stark och full av tillförsikt på olika plan. På jobbet rullar det på även om det dyker upp något fartgupp mellan varven. Jag känner mig ändå så sjukt taggad och har gett mig den på att vår skola inom några år ska leverera resultat som ingen i Flens kommun någonsin har kunnat drömma om.
 
På tal om mitt jobb så tittar jag med stor behållning på Smartare än en femteklassare på SVT. Där har de ibland inslag där de frågar förskolebarn om olika saker. För några veckor sedan var det ett barn som fick frågan om vad en rektor gör...
 
 
Från TV är inte steget långt till radio. Till 98 % lyssnar jag på P4 när jag kör bil och det blir ju en del tid som jag sitter i bilen. I det område där jag bor hoppar det mycket mellan de olika lokalradiofrekvenserna, vilket i sig kan vara irriterande. Det är dock något man kan göra något åt, men jag har valt att ha det så. För någon månad sedan märkte jag att det var osynk mellan olika frekvenser när det var riksutsända program, exempelvis Radiosporten. När radion bytte frekvens låg vissa frekvenser ca 1/10 sek före eller efter andra frekvenser. Jag skrev en tweet om detta där jag taggade Teracom, där en tjänsteman besvarade tweeten trots att det var helg.
 
 
Först förstod de inte hur jag menade, sedan ville man inte tillstå att det var något galet men idag fick jag min upprättelse. Inget viktigt, men kul att göra något för den radiolyssnande mänskligheten och cred till folket på Teracom som trots allt tog tag i "problemet" till sist. Hur lyckades jag övertyga dem om att något var fel? Jo, jag filmade min radio där man såg hur frekvenserna hoppade och samtidigt hörde man att ljudet var osynkat.
 
 
Mer på temat TV och kommunikation. I veckan fick vi våra fiberboxar installerade och jag känner att vi nästan haft en osedavnligt tur tack vare att vi har en granne, Gunnar Bjälkebring, som jobbat oerhört hårt med frågan. Jag har egentligen inte lyft ett finger medan jag har vänner på andra platser som kämpat i ett par år för att få fiber och det kan ändå dröja ytterligare 3-4 år för dem. I höst räknar jag med att vi har både snabb och stabil uppkoppling till internet, TV osv.
 
 
 
Under veckan har jag varit med på Sixtens avslutning på hans handbollsträning, eller bollkul som de kallar det. Eftersom de har tränat i Skogstorp passade jag även på att hälsa på Adrian och Axel. Det är viktigt att försöka fördela sin tid så rättvist som möjligt mellan barnbarnen, men ibland blir det en övervikt åt ena eller andra hållet. Sixten var nämligen hos oss även den gångna helgen tillsammans med lillasyster Elvira. Då hängde Sixten med till gymmet, vilket var skönt. Senast han var med, under jullovet, drabbades han av vinterkräksjuka och levererade en rejäl kaskad av magsäcksinnehåll... Blä! Det förklarade att han var så himla låg och ointresserad av sin farfars vedermödor i maskinerna på gymmet. Nu tog han revansch och jag hoppas han följer med till gymmet fler gånger.
 
 
Jag har faktiskt tränat alla dagar den här veckan (t.o.m. åtta dagar i rad) och i förrgår nådde jag 100 pass under 2017. Känns gott att uppnå det redan den 10 maj då mitt årsmål ligger på 160 träningspass. Det är verkligen suveränt att man kan kombinera nytta och nöje. Även om jag oftast föredrar Radiosporten, kunde jag se hockey-VM på TV samtidigt som jag sprang.
 
 
Till sist måste jag berätta om Rufus. Han har blivit kvar sedan vår senaste valpkull och är snart ett halvår. Nu har han äntligen fått en alldeles egen husse och matte vilket känns både bra och skönt. Samtidigt saknar jag honom något oerhört, det blir något speciellt med de hundar som av någon anledning blir kvar lite längre. Läs gärna om Rufus på vår kennelhemsida >>
 
 
Nu återstår bara att önska alla en riktigt trevlig helg! Var snälla mot varandra och njut av att temperaturen kommer att röra sig uppåt.
 
//Steven :-)

Kommentera här: