Fredagsuppdatering 23 juni (midsommarafton) 2017

Ännu en vecka att lägga till handlingarna och dags för en ny fredagsuppdatering. Den här veckan har vi passerat sommarsolståndet, idag är det midsommarafton och imorgon är det ett halvår till julafton, bara som en liten påminnelse för er som vill köpa julklapparna i god tid ;) Jag har ännu inte tagit semester, men varit ledig några dagar den gångna veckan och likadant blir det under kommande vecka. 
 
I lördags var det inga muntra miner hos mig. Jag var på gymmet och sprang och råkade ut för en skada i vaden som börjar kännas alltför välbekant, nämligen gubbvad. Den kom redan efter någon dryg kilometer och jag vet inte hur smart det var, men jag slutförde mitt 7 km-pass på ren envishet och det kändes surt eftersom jag kommit tillbaka i form efter att ha haft en liten svacka i slutet av maj och början av juni. Det är tredje eller fjärde året i rad som jag drabbas av gubbvad och förutom att skadan har ett kränkande namn, drabbar nästan enbart män över 40 år, så blir jag extra besviken då jag är rejält genomtränad och har varit försiktig med såväl distansökning som tempostegring. Jag har inte haft några som helst förkänningar och nu lär det dröja ytterligare ett par veckor innan jag kan springa igen, därför får jag hålla tillgodo med styrketräning och cykling så länge. Trots att jag varit bortrest har det ändå blivit fem träningspass sedan förra fredagsuppdateringen och totalt är jag uppe i 132 pass under 2017.
 
I söndags morse var det dags för sommarens första lilla semestertripp. Vi åkte till Göteborg tillsammans med alla våra tre barn, Marie-Helenes man Jonas samt alla våra fyra barnbarn. Vi hoppade på tåget i Läggesta, i Eskilstuna bytte vi tåg och där anslöt alla de övriga utom Ellinore. Henne träffade några av oss vid ytterligare ett tågbyte, nämligen det i Katrineholm. Att jag skriver några av oss, beror på att vi åkte med ett tåg som bestod av två olika tågset och vårt gäng hamnade i båda seten utan förbindelse mellan dessa. Det var det längsta tåg jag någonsin sett (förutom vissa groteskt långa godståg) och jag bedömer att det var minst 250 meter långt, kanske ännu längre.
 
Vi stannade två nätter i Göteborg och Liseberg var huvudplanen för besöket. Där var vi både söndag och måndag. Allt var perfekt. Inte extremt långa köer, fint väder samt glada och uppskattande barn. Jag är ju lite feg när det kommer till de tuffare åkattraktionerna, men var hyfsat inställd på att åtminstone testa Balder den här gången. Nu blev det inte så av olika skäl, men kanske nästa gång... annars uppskattar jag Flum Ride allra mest. Även Kållerado tycker jag mycket om.
 
Vi bodde på Scandic Crown och där har jag inte bott sedan 1998, för övrigt samma natt som den ödesdigra diskoteksbranden på Hisingen. Vi var toppennöjda med hotelllet och återkommer gärna.
 
Förutom Liseberg hann vi inte med så mycket annat. En dag hängde vi någon timme i en lekpark i Trädgårdsföreningen och  i tisdags, innan vi skulle åka hem, åkte vi ut till Slottsskogen och besökte Naturhistoriska museet samt lekte en stund i den intilliggande lekplatsen.
 
Summa summarum en kanonmysig resa och här nedanför kommer ett gäng bilder. Fredagsuppdateringen fortsätter under alla göteborgsbilder.
 
 
 
 
Förra lördagen när jag var inne i Mariefred och handlade så träffade jag en före detta elev. Det är ju inte ovanligt att så sker, men det är en ynnest att träffa elever några år efter att de slutat grundskolan. Jag brukar säga att kontakten med elever då de blivit lite äldre, det vill säga unga vuxna, ger så oerhört mycket kunskap om hur vi ska förhålla oss till eleverna medan de går i grundskolan. Den här eleven jag träffade i Mariefred har alltid haft lätt för att vara trevlig, men nu var hon definitivt mer socialt kompetent än genomsnittet av alla vuxna jag känner. Det bekräftar också att om jag som vuxen bemöter elever respektfullt och kärleksfullt, men ändå gränssättande i skolan, då kommer jag bidra till deras sociala utveckling och jag kommer alltid bli trevligt bemött tillbaka.
 
När jag var i Göteborg var det en annan före detta elev som tog kontakt med mig. Den här f.d. eleven har haft det enormt tufft med både skolan och livet i stort. Jag har nog sett eleven i alla tänkbara sinnesstämningar, men ändå blir jag lika glad varje gång vi hörs eller ses och jag tycker oerhört mycket om personen. I det här fallet tror jag att vuxenvärlden kunde ha hjälpt till både mer och bättre i ett tidigare skede, men jag är övertygad om att det blir bra i slutändan och jag kommer alltid att svara när personen i fråga kontaktar mig.
 
Något helt annat. Igår kväll tittade jag på en dokumentär som heter Allan - den bevingade hästen. Programmet sändes ursprungligen i mitten av april. Jag blev framförallt tagen av vilken fantastisk hästkarl och fin person Peder Fredricson är. Om jag vore häst, skulle jag mer än gärna vara i hans vård. Jag fick också en annan syn på prestationen som ledde till att Peder förärades Jerringpriset. Jag tycker fortfarande inte att det var 2016 års bästa idrottsprestation när Peder och All-In vann OS-silver, men ändå är han värd utmärkelsen alla dagar i veckan. Förlåt att jag tidigare så kategoriskt varit oförstående till att Jerringpriset hamnade hos Peder. Har du inte sett dokumentären så finns den på SVT Play och rekommenderas varmt.
 
 
Jag avslutar veckans fredagsuppdatering med ett klipp från Mariefreds Tidning/Måsen. Jag vill verkligen vara snäll mot alla, men blir ändå lite brydd att någon väljer att vara skribent i en tidning som människor betalar för att läsa och använder ord som man uppenbart inte vet betydelsen av. Alla kan inte veta vad ett kvartal är, men alla som skriver i en tidning bör definitivt veta det alternativt inte använda det. Sen blir jag alltid fundersam över hur det även kan hamna i en rubrik och dessutom passera all korrekturläsning. Någon borde ha upptäckt felet på vägen. Vill man sedan vara ytterligare petig är det 24 år senare som det 25:e semesterloppet avgörs, men det är en helt annan och mycket svårare historia.
 
 
Jag önskar alla er en riktigt fin midsommarhelg! Mitt eget firande sker hemmavid på ett extremt lugnt sätt. Var snälla mot varandra (ja, jag har lite dåligt samvete för sågningen av skribenten ovan) och njut av att vår ljusaste tid är nu.
 
//Steven :-)
 

Kommentera här: