Fredagsuppdatering 16 juni 2017

Fredag igen och nu har vi passerat halvtid i juni. Om några dagar vänder det och blir successivt mörkare igen... jag vet att det är riktigt negativt att uttrycka det så, men jobbar man inom skolan (världens bästa och viktigaste jobb!) är det svårt att hinna med och njuta fullt ut av de fantastiska månaderna maj och juni.
 
Å andra sidan har vi hela sommaren framför oss. I en tidigare fredagsuppdatering torgförde jag att april, maj och juni är vårmånader medan juli, augusti och september är sommarmånader. Håll ut gott folk! Om två veckor börjar sommaren.
 
Jag vill inte ha den allra minsta sympati, men oj vad jag är trött. Tröttheten har fullständigt bedövat mig den sista veckan och jag längtar massor till en längre ledighet. Semestern kommer vad det lider, men både nästa och nästnästa vecka blir det några dagar off vilket jag ser oerhört mycket fram emot.
 
För några dagar sedan hade vi nästa års laguppställning av lärare på skolan i stort sett klar. Det har vi inte längre och det är tufft när rörelserna sker så här sent. Samtidigt klandrar jag ingen och så som det utvecklat sig på lönesidan för lärare, nämligen att man i allmänhet gör ett rejält lönehopp uppåt om man byter arbetsgivare samtidigt som lojalitet inte betalar sig, bäddar det för en "silly season" som inte liknar någonting annat. Eleverna i svenska skolor förlorar naturligtvis i form av förlorad kontinuitet på den överbudsmarknad som existerar vad gäller lärarlöner samtidigt som jag är glad för lärarnas skull då yrket länge har varit i behov av att uppgraderas lönemässigt. Finns det någon enskild yrkesgrupp som generellt sett haft sådan dramatiskt positiv löneglidning det sista året? Trots att lärarlönerna skjuter iväg på ett uppseendeväckande vis, står elevpengen och stampar i de flesta kommuner vilket redan på kort sikt kommer att påverka kvaliteten i negativ riktning. Hur som helst sitter jag och många andra rektorer med en ihålig tjänstefördelning som helst ska täckas innan vi kan unna oss några veckors ledighet.
 
Träningen för mig har rullat på. Sex träningspass sedan förra fredagsuppdateringen och tolv pass totalt hittills under juni. Jag har som redan nämnts känt mig seg och småkrasslig en längre tid, men ett besök hos min läkare i tisdags skingrade den oro jag haft.
 
Var snälla mot varandra och ha en trevlig helg! Jag siktar på att vara tillbaka med en mer inspirerande fredagsuppdatering om en vecka då det är midsommarafton.
 
//Steven :-)

Kommentera här: