Träningssammanfattning juni 2017

I juni tränade jag jag några färre pass än tidigare under våren. Det berodde på att jag var bortrest på två kortare resor, tre dagar i Göteborg med barn och barnbarn samt fyra dagar på kryssning tillsammans med älsklingen. Trots detta blev det totalt 20 träningspass, vilket är tangerat junirekord sedan jag började bokföra mina träningspass 2008. Just 2008 och dessutom 2012 körde jag också 20 pass under juni.
 
Totalt kom jag upp i 135 pass under det första halvåret och mitt årsmål på 160 pass kommer jag troligtvis att nå i början eller mitten av augusti vilket jag naturligtvis är väldigt nöjd med. Det syns kanske inte så mycket på kroppen ännu, men jag skyndar långsamt. Faktum är att jag aldrig tränat så många pass tidigare under ett helt år, närmast ligger 2008 då jag tränade 130 pass och bara under ytterligare tre år har jag tidigare nått 100-gränsen. Stora framsteg alltså.
 
 
När det kommer till löpningen så blev det bara 71 km totalt vilket dels är mindre än under månaderna mars-maj, men också min tredje sämsta juninotering sedan 2008. En knäskada i början av juni satte stopp för allt löpande under 2009 och förra sommaren råkade jag ut för både gubbvad och hälsporre vilket omöjliggjorde löpning under sommaren.
 
Anledningarna till det sparsamma löpandet under juni är dels att jag drog på mig gubbvad igen i mitten av månaden, trots att jag trodde att min försiktiga uppträning skulle eliminera den risken. Den andra orsaken är att jag lagt om min träning ganska radikalt och bara 60 % av mina träningspass är löpning numera, resten är styrketräning. Jag springer inte heller lika långt lika ofta som tidigare. Under veckorna som jag inte kunde springa cyklade jag istället.
 
 
Det blev åtta styrketräningspass under juni och som bekant bokför jag volymen i form av hur mycket vikter jag förflyttar. Färre träningspass innebar lägre totalvolym och den påverkas också till viss del av att jag gör fler olika typer av övningar numera, vissa bara med kroppen (som jag inte räknar in i denna statistik) och vissa där belastningen är lägre. Det är ju svårt att sätta in detta i ett sammanhang, men lite häftigt är det att jag på olika sätt förflyttat nästan 760 ton vikter på gymmet hittills i år.
 
 
Tyvärr händer det inte så mycket vikten och det är ju framförallt kosten jag inte tagit tag i som jag egentligen borde. Viss omvandling till muskler har väl också skett då midjemåttet ändå minskat med cirka 5 centimeter sedan årsskiftet. Här har jag fortfarande en rejäl utmaning att greppa när motivationen infinner sig.
 
//Steven :-)

Kommentera här: