Fredagsuppdatering 14 juli 2017

Kronprinsessan Victorias 40-årsdag, Frankrikes nationaldag och dessutom fredag. Kan det bli bättre läge än så för en fredagsuppdatering? Fredagsuppdateringen skrivs för övrigt från Mullsjö. Ja, ni läste rätt! Mullsjö! Det är en pytteliten kommun (ca 5500 invånare) som ligger i Jönköpings län, men ändå anses vara belägen i landskapet Västergötland. När jag tidigare hört talas om Mullsjö har det varit av två anledningar. Deras innebandylag spelar i Svenska Superligan, vilket i sig är anmärkningsvärt med tanke på ortens litenhet. Den andra anledningen är det faktum att det anordnas en matematiklärarkonferens här varje år i juni och den besöker alltid min tidigare medarbetare och gode vän, Jacob Axdorph.
 
Nog om Mullsjö. Eller inte. Det måste väl finnas någon anledning till att vi är här. Ja, vi är på väg söderut för några dagars semester på bortaplan. Min älskade hustru tyckte vi kunde göra ett stopp på vägen till Malmö som blir vår första anhalt och nu är vi här. Björkhaga hotell och konferens med sin käcka slogan: Nästan som hemma! Det är jättemysigt och vi har naturligtvis provat deras jacuzzi vilket var till full belåtenhet.
 
 
Veckan som gått har varit hyfsat bra. Jag har mestadels semestrat hemma och ägnat mig åt sådant jag aldrig hinner annars, men som måste göras. Kapat och klyvt ved är ett lysande exempel på en sådan syssla. Jag har dessutom jobbat lite varje dag och det verkar som om laguppställningen på skolan till hösten är komplett sånär som på en liten tjänst som fransklärare. Jag har också hunnit med att äta lunch tillsammans med en av de klokaste och bästa människorna jag känner. Det är alltid en boost att träffa dig Nisse!
 
Ännu en gång tack till alla er som på olika sätt hört av er till mig efter förra veckans fredagsuppdatering där jag berättade att jag kände mig nedstämd och lite ledsen. Ni har bidragit med många kloka inpass och jag mår aningen bättre nu, men vet exakt vilket jobb jag har framför mig för att hitta balans och harmoni. Även om insikten finns är det tufft att komma dit, men jag lovar att jag kämpar vidare. En av mina fina vänner kallade det för "jobb-baksmälla" när man kommer till semestern, min älskade fru benämner det "semesterblues". Faktum är att jag hade ungefär samma dipp förra sommaren och då fick jag den här underbara lilla "må-bra-listan" av min älskling. 
 
 
Hemma har vi vår fantastiska valpkull och jag blir för varje dag ännu mer medveten om betydelsen som djur har för oss människor. På det temat vill jag övergå till lite större djur, nämligen travhästar. Det sista dygnet har nästan hela travsverige varit engagerade i hästen Delicious öde. Hon är en gudabenådad travare med fantastisk teknik som innehar tre världsrekord över tre olika distanser. Tyvärr har hon också kroniska bekymmer med sin mage vilket till och från har stoppat henne i en karriär som varit framgångsrik, men som skulle kunnat vara än mer fantastisk. Jag har också blivit påtagligt tagen av Delicious kamp för sitt liv de sista dagarna och strax innan jag skriver detta har jag sett filmade bilder på henne från Veterinärhögskolan där hon är på benen igen och ännu en gång har hon lurat döden trots ett kritiskt läge. Det har varit känslosamt att följa den fantastiska tränaren Daniel Redéns bullentiner via Twitter. För honom är hon, och kommer alltid att vara, nummer ett.
 
 
Efter en vilodag i lördags har jag tränat alla dagar söndag till torsdag, men nu blir det troligtvis en veckas välbehövlig vila även om träningskläderna är nerpackade på den här semestertrippen.
 
Jag önskar alla en riktigt trevlig helg och ni vet vad jag tänker skriva nu.... men den här gången får ni tänka själva :)
 
//Steven :-)

Kommentera här: