Stina Nilsson

Tour de Ski pågår för fullt och skidåkning ligger mig varmt om hjärtat. Stina Nilsson har successivt närmat sig den absolut yppersta världseliten för varje år och i sprint är hon redan en av de allra bästa. Jag vet att hon har som mål att även bli en toppåkare på de längre distanserna och därför var dagens seger i Skiathlon 5+5 km en mycket viktig milstolpe i hennes karriär. Det var liksom aldrig något snack om saken och förutom norskan Marit Björgen var väl hela världseliten på plats i Oberstorf när hon segrade och dessutom gick upp i topp i sammandraget av Tour de Ski efter tre lopp.
 
Det fick mig också att tänka på några av mina allra första blogginlägg. Jag började nämligen med den här bloggen i januari 2008 (Hjälp! Det är redan nio år sedan - galet!) och två av mina första inlägg handlade om Charlotte Kalla som just det året slog igenom i Tour de Ski och faktiskt vann hela klabbet. Charlotte finns fortfarande med i världstoppen, även om hon haft vissa besvär i säsongsinledningen, men hon kan inte längre betraktas som Sveriges hetaste skidåkare på damsidan. Den titeln har numera övertagits av Stina Nilsson.
 
OVanför rubriken en underbar bild på Stina Nilsson efter dagens triumf och här nedanför två stycken nio år gamla klipp från min blogg.
 
//Steven :-)
 
 
 
 
 

Kommentera här: