Fredagsuppdatering 22 december 2017

Fredag två dagar före julafton, eller dan före dan före dopparedan. Vad roligt det ser ut i skrift att skriva dopparedan, det kan ju läsas som "doppa redan" och sett ur den synvinkeln kanske jag borde skrivit dopparedagen. Det ser ut att bli en jul utan snö och för min personliga del gör det ingenting, men då tänker jag bara ur bekvämlighetssynpunkt. Självklart är det mer stämningsfullt med ett vitt snötäcke och jag tror att i stort sett alla barn föredrar en vit jul. Det här vädret följer emellertid bara det mönster som jag tycker mig se i en tydlig förskjutning av årstiderna. December är snudd på en höstmånad...
 
Veckan som gått har vi rundat av höstterminen på skolan. Vi hade avslutning i onsdags och jag tror sällan att jullovet kommit lägligare för såväl elever som personal. Själv har jag ju en vanlig semestertjänst så i den bemärkelsen har jag inte jullov. Men som chef jobbar jag betydligt mer än 40 timmar de flesta veckorna under året och reglerar själv min arbetstid varför det passar bra även för mig att dra ner lite på takten under lovet. Planen är att inte åka till skolan förrän den 3 januari, men jag har en hel del jag kommer att jobba med här hemma när andan faller på.
 
I lördags var vi på besök i Gula Industrihuset i Stallarholmen, eller snarare hos Drömfabriken som traditionsenligt sjöng in julen. Naturligtvis var den största anledningen att vi pallrade oss dit, att Ellinore skulle vara med i föreställningen. Hon skulle både vara konferencier och vara med och sjunga. Jag är så himla glad att vi åkte dit. Det var en härlig blandning av artister, där de yngsta var ungefär 10 år och de äldsta (åtminstone bandet inräknat) 50+. Jag fick dessutom se en ny favorit, nämligen flöjtisten Kim Persson som i sin ägo har 52(!) blockflöjter om jag minns rätt. En riktgt skön entertainer. Maximalt med beundran, kärlek och respekt till Stefan Seidel och Lotta Bergil som skapar dylika musikevenemang med ojämna mellanrum. Ni är grymma!
 
 
 
 
På tal om Ellinore är jag sjukt avis på henne. Hon har nämligen varit på en förhandsvisning av filmen Ted - För kärlekens skull. Filmen om älskade Ted Gärdestad som har premiär den 3 januari. Enligt min dotter är den fantastiskt bra vilket inte förvånar mig ett dugg med tanke på Teds levnadsöde, listan av bra skådespelare (vår nästa stora svenska stjärnskådis Adam Pålsson i huvudrollen) samt Teds fantastiska musik. Kul detalj förresten, Lotta Ramel spelar sin egen mamma i filmen. Jag kan (nästan) allt om Ted Gärdestad och den här filmen ska ses... så snart det bara går!
 
 
Igår var vi i Eskilstuna för att handla de sista julklapparna. Vi har, precis som många andra, koncentrerat våra inköp till nätet. Det är på sitt sätt en ganska tråkig utveckling, men ack så smidig. Jag är ändå förtjust i att vara ute i julhandeln och trängas med andra människor, i synnerhet då allt viktigt redan är inköpt och en bara kan knalla runt och insupa julatmosfären. Som idag då jag var i ett par matvarutaffärer och gjorde några kompletteringsköp. Jag skrev ju för ett par veckor sedan i min fredagsuppdatering om hur jag tycker att det är kul ibland och jobbigt andra gånger att träffa bekanta i affären. Idag var en sådan dag där det bara kändes avslappnat och trevligt. Jag träffade flera vänner som jag inte träffat på länge och jag kom ännu en på att jag faktiskt saknar vänner att umgås med ibland. Några av er som jag träffade idag tror jag läser detta och ni ska veta att det var jättefint att ses igen. Troligtvis ger jag mig ut i julhandeln även i morgon för att njuta(!) av den allra sista julstressen.
 
Den här veckan har jag tagit tag i träningen igen. Det är möjligt att jag trotsar min sjukgymnast och hennes rehabdirektiv en smula, men jag har sprungit tre gånger. Samtidigt sköter jag mina rehabövningar och totalt har jag varit på gymmet och tränat sex dagar i sträck sedan förra fredagsuppdateringen. 227 pass hittills under 2017 och jag tror att jag når 230-strecket innan nyårsklockorna klingar ut och förkunnar att året är slut. Impad av mig själv och min träningsflit under året.
 
Jag såg att det gjorts någon värlsomspännande omröstning om vilken jullåt som är bäst ever. Självklart vann nedanstående alster även om konkurrensen är knivskarp. Jag tror att Last Christmas med Wham blev slagna i finalen. Förresten tycker jag att det är helt iskallt att lyssna på jullåtar den 25 december när julafton är passerad. I min värld har jullåtarna en förbaskat kort levnadstid varje år, men är ändå lika välkomna tillbaka när det blir december igen.
 
 
Med Fairytale of New York vill jag önska er alla en riktigt GOD JUL! Kom ihåg att vara snälla mot varandra även under julhelgen. Det är faktiskt den simpla lösningen på många av världens problem, nämligen att vi alltid försöker vara snälla och förstående.
 
//Steven :-)

Kommentera här: