Fredagsuppdatering 1 december 2017

Fredagsuppdatering då vi har lämnat tråkmånaden november bakom oss och tagit oss in i julmånaden december. En fredagsuppdatering jag vill inleda med ett par kortisar som borde varit med förra veckan, då det basunerades ut både här och där att det var lönehelg. För oss som får lön den 27:e varje månad var det banne mig ingen lönehelg, vi fick vackert vänta till i måndags. Det är för övrigt tredje gången detta inträffar under 2017, tidigare även i februari och mars. Jag gjorde en högst ovetenskaplig omröstning på Twitter för att kolla när folk får lön egentligen och utslaget blev enligt nedan.
 
 
En annan sak jag självklart borde ha nämnt var att vi förrförra lördagen var på bio i Eskilstuna tillsammans med barnbarnen Adrian och Sixten. Vi såg Paddington 2 och det var en supermysig film. Efteråt käkade vi på McDonalds, vårt första besök där sedan vår ettårsbojkott hävdes i slutet av juli och med andra ord första gången på 16 månader. Låt mig bara ännu en gång konstatera att McDonalds är så usla att jag hoppas det dröjer minst 16 månader till nästa gång.
 
 
I onsdags morse när jag åkte till jobbet var jag typ en sekund från att krocka med en älg. En sekund! EN sekund!!! Den kom ut i full sken från skogen precis bredvid vägen och det var naturligtvis helt omöjligt att se den innan den var uppe på vägen. Hade jag kommit en sekund tidigare hade det smällt. Fick dessutom ännu en älg framför mig i full fart när jag kom närmare Malmköping, då kändes det som världens marginal med ca 100 meter till älgen.
 
I lokaltidningen idag läste jag om att det inträffat sex viltolyckor här i vår kommun bara under det sista dryga dygnet. När jag åker de 8 kilometerna till eller ifrån Mariefred kan jag se obegränsat med vilt, framförallt vildsvin, hjortar och även en del älg. Ändå finns inte en enda viltvarningsskylt uppsatt på den extremt utsatta vägen mellan Stallarholmen och Mariefred vilket är en gåta. Vet att det här med viltet är en känslig fråga att diskutera, låt mig bara konstatera att antingen är det alldeles för mycket eller så har de ändrat beteende det sista decenniet. För det kan väl inte vara så att jägarna håller upp stammarna för att få en roligare jaktupplevelse?
 
 
I förra fredagsuppdateringen skrev jag lite om beslutet som låg i pajpen att Stallarholmsskolans högstadium samt tre landsbygdsskolor ska läggas ner. Nu är det klubbat i såväl Barn- och utbildningsnämnden som i Kommunstyrelsen. Oavsett sakfrågan är det skrämmande hur människor uttrycker sig på sociala medier med rena personangrepp mot politiker. Jag tycker vi ska vara förbaskat glada över att det finns folk som engagerar sig politiskt, alternativet torde vara anarki. Sedan må politiker i beslutsfattande position ibland ha ståndpunkter som skiljer sig från de egna, men det är ju det som är demokrati och det kan jag ju påverka i nästa val. Även om det beslutas många saker jag tycker är dåliga, är jag oerhört glad över att det faktiskt finns människor som är beredda att aktivt jobba inom politiken och för våra demokratiska värden.
 
Härom kvällen bestämde jag mig för att städa mitt kaotiska skrivbord hemma. Då hittade jag bland annat sex stycken post-it-lappar från avslutningsdagen av Rektorsprogrammet. När vi stängde Bästa basgruppen®. skulle vi skriva varsin lapp till varandra och att läsa dessa lappar med ett drygt halvårs perspektiv gav mig en rejäl ego-boost.
 
 
 
 
Just nu är jag väldigt omotiverad till träning. Mest beror det på att jag är skadad i både benet och låret, men kanske börjar det ta ut sin rätt att jag tränat 215 pass hittills det här året. Sedan förra fredagsuppdateringen har det "bara" blivit tre pass.
 
Jag ramlar mellan varven över kommentarer på sociala medier som går ut på att kritisera att tidningar tar betalt för vissa artiklar. Det är ett jäkla gnäll när artiklar är låsta från att läsas fritt. Jag fattar inte hur människor resonerar som tycker att tidningarna ska bedriva sin verksamhet utan intäkter. Det är väl självklart att de ska ta betalt för att kunna avlöna alla som gör det möjligt att bedriva journalistik. Jag är glad att det finns en granskande media som åtminstone försöker att spegla verkligheten så objektivt som möjligt, alternativet är ju alla troll och stollar som härjar i diverse forum och på sociala medier. Det skulle vara en livsfarlig utveckling om ni frågar mig. Dra gärna paralleller till annan verksamhet. Ska rörmokare komma och göra jobbet gratis? Jobbar du själv utan lön? Är det bara att gå in på H&M och hämta de kläder en vill ha och sedan strunta i att betala?
 
Idag lottades fotbolls-VM och Sveriges lottning får väl ses som hyggligt bra. Det finns ett par grupper som ser enklare ut på papperet, men det finns också betydligt tuffare grupper. Hör jag en enda svensk journalist eller någon annan börja prata om "dödens grupp", då stiger blodtrycket. Och jag tror det passar det svenska laget, under perfekt ledning av Janne Andersson och underbart fritt från fixstjärnor, att slå lite ur underläge. Vem trodde att de skulle komma före antingen Frankrike eller Nederländerna i kvalgruppen? Vem trodde att de skulle slå ut Italien över två matcher i play-off? 
 
I övrigt har veckan varit arbetssam. Många möten, stora utmaningar och lite sömn. Humöret är ändå bra, inte på topp, men bra. Imorgon blir det julbord på Slottspaviljongen i Mariefred tillsammans med älsklingen och Marie-Helene, hennes man Jonas samt barnbarnen Adrian och Axel. Vår andra dotter Ellinore står för underhållningen på restaurangen tillsammans med sin härliga kompis Matilda, en vänskap som uppstod när de var med i Körslaget 2013.
 
 
Jag kämpar dagligen med mitt motto vilket jag alltid avslutar mina fredagsuppdateringar med, nämligen att ni ska vara snälla mot varandra. Det är inte så jäkla lätt, men det går att ändå försöka se på andra människor med positiva glasögon. Människor som bara letar fel kanske borde se sig själva i spegeln istället och att vara snäll är en underskattad egenskap. Var lite observanata och kolla vad som händer med människor ni är snälla mot. De växer! Och ni växer! Så jag säger som vanligt, var snälla mot varandra och ha en trevlig helg!
 
//Steven :-)

Kommentera här: