Träningssammanfattning april 2017

Ännu en träningsmånad att lägga till handlingarna. Just i skrivande stund känns det som om jag tappat lite av intensiteten och frekvensen i mitt tränande, men totalt blev det ändå 22 träningspass. Dessa fördelades 13-9 när det gäller löpning kontra styrketräning. Om jag delar upp månaden i tredjedelar så blev det åtta träningspass första tredjedelen, nio pass andra tredjedelen och bara fem pass under perioden 21-30 april. Dessa siffror förstärker känslan av att jag tappat stinget på slutet, men det finns naturliga orsaker och jag måste försöka vrida mitt tänk till att vara nöjd med vad jag presterar istället för att vara missnöjd med vad jag inte presterar. 
 
Statistik kan alltid värderas så som man själv önskar och vill jag tolka min träningsflit positivt är 91 träningspass hittills under 2017 mer än halvvägs till årets mål om 160 pass, detta trots att det bara gått en tredjedel av året. Det är det tionde året jag bokför min träning så här noggrant och mitt bästa år innan detta var 2008, då hade jag tränat 44 pass vid april månads utgång...
 
Nu när jag tränar på gym är ju löpningen nertonad, men jag tror att det är långsiktigt smart att även prioritera styrketräningen. Jag känner mig helt fri från skadebekymmer och det är nästan viktigare än något annat. Det har ändå blivit drygt 30 mil löpning hittills i år.
 
Min egen vikt ligger (tyvärr) ganska stabilt. Jag har emellertid format om kroppen en aning och såväl midje- som bröstmått har minskat sedan årsskiftet. Att få till en viktminskning känns ändå angeläget för att kunna prestera bättre i löpningen. På tal om löpning har jag insett att jag missar vårens stora mål, Å-loppet i Eskilstuna, då jag bokat in annat den lördagen.
 
Som vanligt publicerar jag några tabeller som visar antal träningspass, antal löpta kilometer samt antal ton förflyttade vikter. De första två kategorierna är ju kul att jämföra ända sedan 2008.
 
//Steven :-)
 


 
 
 
 
 

Kommentera här: