Träningsåret 2015

När det blir ett nytt år har jag alltid stora ambitioner vad gäller träning och viktminskning. Jag bygger det sistnämnda helt och hållet på att jag via träning ska göra av med färre kalorier än vad jag stoppar i mig och det går inte jättebra. Dels är kaloriintaget för stort, mest beroende på en massa onyttigheter som jag är svag för. Dels beror det på att min intensiva träningsperiod bara sträcker sig över ett knappt halvår. Tidigare kompenserade jag detta genom att vara aktiv som hockeydomare, men nu fyller jag vintrarna med jobb istället.
 
Därför måste jag försöka tänka om under 2016 och jag har vissa planer, som pekar åt lite olika håll. Samtidigt är jag inte beredd att avstå en viss guldkant på tillvaron, men det finns som sagt en ganska stor portion okynneskalorier att plocka bort. Dock hoppas jag att jag vid summeringen av träningsåret 2016 ska känna mig mer nöjd med såväl träning som med viktutveckling än vad jag gör just idag, på nyårsaftonen 2015. En annan faktor som talar emot mig är ju det faktum att jag inte blir yngre och kroppen gör verkligen vad den kan för att jobba emot. Det här året har jag bland annat haft en efterhängsen benhinneinflammation och under hösten råkade jag ut för något som kallas gubbvad. Ja, ni läste rätt... gubbvad! Vilket hån mot en yngling i sina bästa dar.
 
Om jag sammanfattar med siffror, tabeller och diagram (vilket jag älskar) ser det ut så här under 2015 (i vissa fall jämfört med tidigare år).
 
Antal träningspass
 
 
 
Det blev exakt 100 pass under året. 92 var löpning, 6 bestod av cykling och 2 pass var någon form av powerwalk. Som ni ser i tabellen är det en ökning med 16 pass jämfört med 2014, men det är också tydligt att tonvikten ligger under perioden april-juli då jag avverkade 60 pass.
 
Total löpsträcka
 
 
 
Det följer naturligtvis samma mönster som antalet träningspass. Tonvikten ligger under april-juli då jag sprang drygt 53 mil av totalt 70 mil som det blev under året. Det är mer än 2014, men betydligt kortare än perioden 2011-2013 och jämfört med rekordåret 2008 är det 55 mil mindre.
 
Viktutveckling
 
 
 
Diagrammet som visar viktutveckling är en jämförelse utifrån vad jag vägde när året började. Den vikten är ca 8-10 kg högre än vad jag skulle vilja väga och därmed är det självklart en besvikelse att jag avslutar året med att väga ännu mer än vad jag gjorde från början. Annars har jag haft en viktnedgång under hela 2015 jämfört med startvikten, förutom vecka 14 då jag låg på scratch samt vid årets slut då jag landade på en uppgång under hela året med 0,8 kg. Som mest låg jag prick 7 kg jämfört med startvikten och det var vecka 35. Det innebär att jag gick upp nästan 8 kg under årets sista 17 veckor, vilket bland annat har sin förklaring i den obefintliga träningen.
 
Nytt år som sagt och jag har vägt in på den högsta vikt jag någonsin haft. Allt annat än minst 10 kg ner till dess att min semester börjar i sommar är ett bakslag, men jag har en plan och känner mig förhoppningsfull.
 
//Steven :-)
 
 

Kommentera här: