En man som heter Ove

Nu har även jag sällat mig till alla hundratusentals svenskar som redan sett filmen En man som heter Ove på bio. Jag kan direkt säga att jag är mycket nöjd och tycker att filmen var fantastiskt bra.
 
Redan när jag läste boken för några år sedan, liggande i solen vid en pool i Marsa Alam, Egypten så var det en känslomässig berg-och-dal-bana där jag ena sekunden skrattade hejdlöst för att i nästa stund känna tårarna rinna nedför kinden. Jag är glad att även filmen bjöd på exakt den känslan och även om man inte läst boken (förlagan är alltid bäst!) så fungerar filmen bra och står på egna ben. Totalt sett grät jag nog mer än vad jag skrattade och den som tror att det är en komedi rakt igenom göre sig icke besvär.
 
Skådespelarprestationerna i de bärande rollerna är lysandeRolf Lassgård har vuxit ut till en av våra bästa skådisar och visar med eftertryck i rollen som Ove att han är värd den förmodade guldbagge han kommer att få i mitten av januari. Bahar Pars gestaltar grannen Parvaneh utmärkt, liksom Ida Engvoll (en personlig favorit) som spelar Oves fru Sonja. Fast kanske allra bäst i den här filmen är Filip Berg i sin roll som den unga Ove. Han löser sin uppgift perfekt för att vi ska förstå varför Ove är den är idag.
 
Ska jag anmärka på något så är ju filmen daterad genom hustruns gravsten. När det som rimligtvis är mitten av 70-talet får jag känslan av att man hamnat något decennium fel med kläder, vissa bilar och exteriörer. Det ser äldre ut än vad åtminstone jag upplevde mitt 70-tal som tonåring. JAg kan dock ha fel i detta.
 
Har du inte sett filmen ännu, tveka inte! Boka biljett så snart du kan och njut av svensk film då den är riktigt bra.
 
//Steven :-)
 
 
 

Kommentera här: