Handbollen borde ha ännu mer publik

Jag har snuddat vid ämnet tidigare, nämligen att handboll är en helt fantastisk sport att titta på. Mina egna handbollsmeriter är lätt räknade. Minns en idrottsdag då jag gick på Paulinska skolan i Strängnäs och jag valde att spela handboll i det uppblåsbara tennistältet på Vasavallen. Jag stod i mål och hade mitt hockeysuspensoar på mig. Trots denna skyddsåtgärd hann jag undan i god tid för alla bollar :) Minns också hur jag som ungdomsansvarig i Stallarholmens SK försökte få igång en handbollsverksamhet i Stallarholmen tillsammans med en handbollsspelande kompis från Mariefred. Stort intresse inledningsvis, men vi lyckades inte följa upp och fånga det intresse som säkert fanns.
 
Däremot var det massor av fotboll, lite som spelare men mest som ungdoms- och juniortränare. Parallellt drog min hockeydomarkarriär igång på allvar. Från 17 års ålder och 21 säsonger framåt dömde jag i Sveriges högsta eller näst högsta serie. Dessutom var jag hårt engagerad som förtroendevald i alla möjliga och omöjliga styrelser, kommittéer, utredningar och utskott inom ishockeysporten. Med en familj med uppväxande barn fanns inte så mycket tid till upptäcka annat än alla miljontals hockeymatcher jag tittat på.
 
Det stora idrottsintresset har emellertid alltid funnits där. I detta intresse har ingått att ha koll på alla stora sporter och självklart har jag varit lokalt färgad. Därför har jag i alla tider följt Guifs förehavanden i med- och motgång och jag tycker mig ha bra koll på hur herrlaget presterat under årens lopp. Men... bara genom att läsa lokaltidningen.
 
Sen bar det sig inte bättre än att min äldsta dotter hittade sin drömprins. Han hade den goda smaken att vara handbollsintresserad och stort fan av Guif. Kanske inte så konstigt eftersom han var född och uppvuxen i Eskilstuna. Dottern började hänga med på handboll och lämpligt nog fick jag en handbollsbiljett i födelsedagspresent för 5-6 år sedan och sen den dagen, då jag för första gången bevistade en handbollsmatch live i Eskilstuna sporthall (aka Templet!) är jag fast.
 
Därefter har det blivit säsongsbiljett varje år och jag njuter varenda gång jag får sätta mig på läktaren och kolla in världens häftigaste sport. Jag skulle kunna räkna upp hur många saker som helst som är bra och tilltalande med handbollen, men väljer att plocka ut några av de punkter som ligger mig varmast om hjärtat.
 
1. Det är en fysisk sport. Det smäller precis hela tiden, nästan lika mycket som inom hockeyn med skillnaden att hockeyspelarna har massor av skydd från topp till tå.
 
2. Det är en ärlig sport utan fusk. Spelarna får smällar som garanterat känns flera dagar efteråt, men om de kan så reser de sig direkt och bara kör. Inte sällan efter att ha tagit motståndaren som förorsakat smällen i hand. Detta kan ju jämföras med fotbollsspelare som kan bli liggande i flera minuter, till synes döende, utan att motståndarna rört dem. Lika pinsam som fotbollssporten har blivit, lika gentlemannamässig är handbollssporten.
 
3. Det blir massor av mål. Jag har inte koll på snittet, men jag tror att en handbollsmatch i elitserien snittar på omkring 55 mål. Med andra ord händer det saker hela tiden och det serveras ständigt delikatesser på en otroligt hög nivå.
 
4. Supporterkulturen är positiv. I en tid då fotbollshuliganerna saboterar var och varannan match genom bråk, planstormningar, bengaler och mycket mera, tar handbollsklubbarna sitt ansvar och jobbar stenhårt för att bibehålla och förstärka den positiva supporterkultur som ändå präglar handbollen. I mitt favoritlag Guif har klubben i samarbete med supporterklubben Röda havet tagit fram en uppförandekod som ska gälla på läktaren. Medan de stora fotbolls- och ishockeyklubbarna bara snackar så blir det verkstad inom handbollen. Guif har bevisat att det går att göra skillnad och det är något jag älskar extra mycket med den föreningen.
 
5. En match tar bara drygt 1,5 timme. Något som passar bra i vårt stressade och tidspressade västerländska samhälle.
 
Varför är då inte handbollen ännu större i Sverige? Bra fråga! Vi har haft ett landslag som över tid varit otroligt framgångsrikt med mängder av profiler som blivit kända bland den breda folkmassan. Produkten är oerhört bra, fartfylld och positiv. Jag tror det finns flera svar på min fråga. Dels har det inte funnits arenor som har haft möjlighet att ta emot större åskådarmängder och framförallt inte kunnat möta upp nutidens krav på komfort och tillgänglighet. Handboll är fortfarande en idrott som bedrivs i trånga sporthallar och mest är till för dem som utövar den. Dels tror jag att handbollssverige inte haft tillräckligt mycket stake och självförtroende för att sälja in sin egen sport. Alla förstagångstittare jag har tagit med mig på handboll har älskat det som de fått uppleva och sporten måste våga marknadsföra sin sport på ett mycket bättre sätt. Jag kan nästan garantera att om jag hade möjlighet att ta med mig två nya och oinvigda personer till varje match, så skulle dessa personer därefter fortsätta gå på handboll. Ungdomarna är också en målgrupp som måste nås. Medelåldern på läktaren, åtminstone i Eskilstuna, är alltför hög. Vidare måste klubbarna jobba ännu hårdare med sina varumärken. På samma sätt som att man bryr sig om hur det går för ett fotbollslag i Italien måste man börja bry sig om hur det går för sitt favoritlag i handbollens elitserie.
 
Ser man till vad man får för vad entrébiljetten kostar är handbollen överlägsen alla andra sporter i Sverige. Jag har inget egenintresse i detta, men jag önskar av hela mitt hjärta att fler upptäcker vilken fantastisk idrott handboll är och att det blir lapp på luckan i varenda elitseriematch kommande säsong. Snälla handbollsfolk! Ni har den ultimata produkten och nu är det upp till er att kapa åt er den markandsandel ni förtjänar.
 
Jag avslutar med några underbara bilder som både visar vilken tuff och fartfylld idrott handbollen är, men också att det går att skapa en supporterkultur där vi kan umgås även med de som sympatiserar med ett annat lag. Det behöver inte bli upplopp, slagsmål, planstormningar eller i värsta fall dråp. Vi har kärleken till sporten gemensamt. Att hålla på ett lag inom idrotten betyder att ibland vinner man och ibland förlorar man. Båda dessa ingredienser behövs för att skapa den nerv som idrotten ger.
 
//Steven :-)
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Gunnar Johansson
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Patrik Lennartsson
 

Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Ulrika Holm
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Foto: Patrik Lennartsson
 
Samtliga bilder är hämtade från Eskilstuna Guifs hemsida.

Kommentera här: