Telefonvanor förr

Jag är tillräckligt gammal för att ha levt en hyfsat stor del av mitt liv utan mobiltelefon. Det är ett kapitel för sig när man var hemifrån och ringde från telefonautomater, först alltid med mynt och mot slutet med telefonkort.
 
Ett par lustiga detaljer jag däremot tänkte ta upp kom jag på idag då jag läste en kompis uppdatering på Facebook. Han hade skrivit ett antal telefonnummer med snedstreck mellan riktnummer och abonnentnummer, så här: 0123/45678, 08/222580, 070/9876543. På det sättet skrev man alltid telefonnummer när jag växte upp och jag minns inte när det försvann och ersattes av ett vanligt bindestreck, exempelvis 0123-45678. Numera blir det ju dessutom allt vanligare att man bara smäller ihop alla siffror i en nummerserie. 0709876543.
 
Det här var ju en tid då det inte ens fanns knapptelefoner, de kom på bred front i början av 80-talet om jag minns rätt. Det var en hederlig gammal fingerskiva som gällde. Med facit i hand tycker jag att det allra lustigaste var att de flesta, säkert nio av tio, svarade med sitt telefonnummer. Om jag ringde till någon så var det alltså vanligast att människan i andra änden svarade 40321. Ganska korkat, men jag gjorde likadant när jag växte upp.
 
Ytterligare en kul detalj var telefonkatalogerna. De var ju ovärderliga innan datorernas och Internets tidevarv. När man skulle leta efter någon i telefonkatalogen var de först sorterade efter efternamn, vilket kändes logiskt. Men sen låg nästa nivå av sorteringen på yrke/titel. Östen Eriksson hamnade alltså före Anders Eriksson ifall Östen var busschaufför och Anders jobbade som slaktare. Så intimt förknippat var alltså yrket med person och jag tror inte detta ändrades förrän i mitten eller slutet av 70-talet.
 
//Steven :-)
 

Kommentera här: