Melodifestivalen på lördag

Så har vi efter fem veckors kvaltävlande kommit fram till Melodifestivalens final i Globen. På lördag är det dags för tio bidrag att slåss om segern, men som det känns just nu kommer det att stå mellan två bidrag.

Jag har ju varit väldigt positiv till Melodifestivalen under alla år. Inte alltid för musikens skull, utan kanske mer för spektaklet som en härlig happening i nöjessverige. Nu är jag emellertid inte lika positiv längre eftersom jag tycker att kvalitén på bidragen generellt sett blivit sämre, eller åtminstone ointressantare. I år har det varit några rejäla bottennapp, inte minst hela kvaltävlingen som avgjordes i Leksand. En annan sak som gör mig negativ är mycket låter likadant som det gjort tidigare. Andreas Johnsson kom med en repris, Lotta Engberg och Christer Sjögren kom med en repris. Fredriks Kempes låtar går igen, vi har i år hört både Manboy, Popular och Hero fast i sämre versioner.

Självklart bryr jag mig om vilka som vinner. Däremot bryr jag mig inte om Eurovision Song Contest ett enda skvatt. Jag fattar ju att vi inte kan skicka Thorsten Flinck eller Björn Ranelid dit och det är väl därför vi har så mycket spekulativ och fabricerad musik med numera. Clublåtarna dominerar och tanken måste helt klart vara att de ska kunna konkurrera om européernas röster i den stora finalen. Självklart har Loreens dansvänliga låt eller Dannys stöld av Swedish House Maffia betydligt större möjligheter än ett rockabillygäng från Värmland.

Hur som helst tänkte jag gå igenom startfältet och ge mina personliga kommentarer. Ni har också möjlighet att lyssna på varje bidrag här i mitt blogginlägg. De presenteras i den startordning som de har i finalen på lördag.

1. Shout it Out - David Lindgren



En clublåt som kommer att gå het på discoteken under våren. David Lindgren är egentligen helt okänd för mig, men han var min favorit i deltävlingen som avgjordes i Göteborg. Nu kommer han inte att få speciellt många röster eftersom hans målgrupp röstar på Loreen eller möjligtvis Danny. En ganska skön låt dock.

2. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern



Jag såg inte den första deltävlingen i Växjö, men kände mig instinktivt negativ till att Thorsten Flinck deltog. Dock anser jag att låten lyfter rejält för varje lyssning och under Andra chansen i Nyköping var han min favorit. Jag gillar äktheten i texten som jag antar är skriven speciellt för Thorsten, som haft ett minst sagt brokigt liv. Det är Ted Ström som skrivit texten, ni vet han som skrev Vintersaga som både Monica Törnell och Jerry Williams haft stora hits med. En bonusinfo är att Helenas farbror Uffe Wahlberg spelar klaviatur i Revolutionsorkestern, ett faktum vi inte visste förrän vi såg honom på TV i Andra chansen.

3. Mystery - Dead by April



Det här gillar jag inte och growling går fetbort i min värld. Tjatig text dessutom. Sämst om jag får bestämma!

4. Why start a fire - Lisa Miskovsky



Lisa Miskovsky tillhör de svenska artister som jag gillar och det här känns som en mysig låt att ha på i bakgrunden när man sitter ett gäng och snackar. Svagheten är att den inte riktigt fastnar och den får antagligen rikta in sig på att undvika någon av de allra sista placeringarna i Globen.

5. Baby Doll - Top Cats



Är Playtones med i år också? Nej, det är ett ungt band från Torsby som låter likadant och det är väl problemet med rockabillybanden, de låter alltid likadant och ska alltid vara ungefär lika häftiga på scenen genom att exempelvis stå på sin ståbas och spela. Även om jag blir ganska glad av musiken känns det redan så gjort och jag får inga sympatier.

6. Euphoria - Loreen



Årets stora favorit som de allra flesta tror ska vinna. En låt av internationellt snitt med en oerhört duktig sångerska och med ett visuellt sett väldigt snyggt nummer. Jag säger inte woah, men håller med om att det är ett av de starkaste bidragen i årets final.

7. Soldiers - Ulrik Munther



Melodifestivalens egen Anderssonskans Kalle (syftar på utseendet) är ju alla småtjejers favorit och visst är han förbannat duktig med tanke på sin ringa ålder. Tyvärr är låten hopplöst dålig och även om Comviq kommer att tjäna multum när fjortistjejernas kontantkort rings upp så kan det väl för allt i världen inte bli någon framskjuten placering. Förresten, visst är väl årets refränger tjatigare än någonsin?

8. Mirakel - Björn Ranelid fest. Sara Li



Allt är väl redan sagt om den här låten? När jag hämtade ljudklippet från YouTube kunde jag konstatera att klippet hade nästan 250 000 träffar så helt klart är Björn Ranelids intåg i Melodifestivalen något som engagerar. Jag tycker det hela är patetiskt och jag tycker att Ranelid är patetisk. Sara Li är en duglig sångerska som tidigare varit med i tjejgruppen Caracola men vem bryr sig om henne? Skitlåt som bara fått plats för att ge programmet extra PR-skjuts.

9. When am I crying - Molly Sandén



Unga Molly Sandén är en av våra bästa balladsångerskor och hon känns trovärdig i den här lugna låten. Ballader är alltid svåra att bedöma innan man hört dem tillräckligt många gånger. Minns Jessica Anderssons I did it for love som var med för några år sedan och som i efterhand växte ut till en jätteballad som fortfarande håller. Tillbaka till Molly och hennes bidrag som kommer att få massor av röster eftersom hon är ensam i genren. Jag tror på en topp-4-placering och det är både låt och artist värd.

10. Amazing - Dannu Saucedo



Danny sjöng ganska surt i kvaltävlingen, men tog sig ändå vidare till finalen vilket inte förvånar. Det här är antagligen utmanaren till Loreen, men jag anser att den är betydligt sämre än Euphoria. Däremot har Danny som vanligt den snyggaste och mest spektakulära scenshowen. Textskrivandet har också utvecklats någon millimeter sen förra årets In the club, men det är mycket woah-oah-woah. Efter att ha hört detta hoandet undrar jag om inte Magnus Uggla varit med på ett hörn och skrivit texten.

//Steven :-)

Kommentera här: