Bra Bredbandsbolaget

Vi har under flera år haft en helt okej hastighet på vårt bredband via telejacket. Vi bor ju ändå på landet och man kan ju inte kräva underverk. Nedladdningshastigheten har legat mellan 17-18 Mbit/s vilket räcker bra för oss.

Under den senaste månaden har jag emellertid märkt att det blivit betydligt långsammare. Jag började mäta hastigheten och upptäckte att den gått ner till i bästa fall 8-9 Mbit/s vilket jag däremot inte tycker är bra. I synnerhet eftersom vi betalar för leverans i spannet 12-24 Mbit/s.

Jag ringde Bredbandsbolagets support och anmälde detta. Jag var laddad för lite strid, men avväpnades direkt av en trevlig tjej i andra änden av luren som kunde notera att vårt bredband varit instabilt och svajigt en längre tid. Efter att vi utan framgång testat de allra enklaste sakerna här hemma, enades supporttjejen och jag om att hon skulle anmäla detta till företagets systemtekniker.

Igår eller i förrgår kom det ett sms som såg ut så här:



Inte nog med att det stod att felet var åtgärdat, utan det fanns också ett löfte om ekonomisk kompensation. Bra där!

När jag sedan under gårdagskvällen testade hastigheten igen blev jag lite besviken. Förvisso hade den kravlat sig över 10 Mbit/s, men inte så mycket mer. Jag betalar ju fortfarande för 12-24 Mbit/s och tyckte väl att jag borde kunna närma mig den hastighet jag hade tidigare eller åtminstone så det låg inom rätt intervall.

Nytt telefonsamtal till supporten idag. Ännu en gång laddad med argument ifall de tyckte att jag var gnällig och inte skulle kunna räkna med bättre hastighet. Blixtsnabb svar (bara det är ju suveränt bra!) och både förklaring och hjälp. Killen på supporten sa att de åtgärdat felet, men dragit ner hastigheten för att veta att det skulle vara stabilt. Han kunde dock vrida upp den igen och låta mig testa för att se hur bra det fungerar.

När jag kom hem ikväll och mätte hastigheten igen visade det sig att det var betydligt sprutt på grejerna:



Jag känner mig tillfreds med detta och tänker inte tjafsa för att klämma ur ytterligare ett par megabit. I den efterföljande kundenkäten fick Bredbandsbolaget full pott på samtliga fyra frågor som ställs efter att man haft ett supportärende.

//Steven :-)

PS! En sak jag inte fattar och som jag tycker är lite scary är att de vet att det är jag som ringer. Inte just jag, men kunden den och den. Att de kan se det när jag ringer från min hemtelefon har jag nog någon förståelse för, men hur kunde de veta att det var jag som ringde idag från min jobbtelefon? Såvitt jag vet har jag aldrig ringt från den till Bredbandsbolaget tidigare och man behöver inte knappa in några personuppgifter innan man hamnar hos supporten. Hmmm....

Kommentera här: