En helg i nöjets tecken

Efter ännu en på olika sätt vidrigt tuff arbetsvecka hade jag en fullspäckad nöjeshelg att se fram emot. Jag har konstaterat det många gånger förut, nämligen att se fram emot någonting är nästan lika roligt som att uppleva det.

Det började med att jag och äslklingen i fredags begav oss in till huvudstaden tillsammans med min jobbarkompis Kristin och hennes sambo Jonas. Kristin och jag har delat klass i två olika perioder under de senaste fem åren och när våra nior lämnade oss i början av sommaren, fick vi varsitt presentkort på Ticnet av eleverna och föräldrarna. Vi bestämde oss för att vi behövde skratta och därför bokade vi biljetter till farsen Zpanska flugan Chinateatern. I fredags var det alltså dags.

Vi inledde med att äta middag på den klassiska resatuarngen Victoria i Kungsträdgården. "Vickan" har överlevt många tidsepoker och trendskiften och kommer säkert att göra det även framöver. Åtminstone om man ska döma av hur mysig och välskött restaurangen känns. Vi åt fantastiskt fin mat, hade suverän service och absolut ingenting att klaga på.

Därefter promenerade vi vidare till China. Det blev ett par timmar med massor av skratt och perfekt tajmat skådespel. Hela ensemblen var bra, men i mina ögon stack Peter Dalle och Per Andersson ut allra mest. Det är fascinerande att se dessa skådespelare som flera kvällar i veckan under flera månader lyckas leverera maximalt från scenen utan att det går att spåra ett uns slentrian eller mättnad.

Jag kan garantera att jag sov gott den natten och på lördagen var det dags för nästa race. Nu var det kryssning med Birka Paradise som gällde. Det var så himla roligt att Marie-Helene och Jonas samt Ellinore och Jerry skulle följa med oss. Det var faktiskt längesen vi kryssade med våra barn och det höjer alltid upplevelsen ett snäpp.

På båten träffade vi som vanligt massor av bekanta. Jesper Andersson var barpianist under kvällen och Jalle Laine var ombord med sitt relativt nystartade band, Cassius Clay. Vi hade aldrig sett dem tidigare, men det var enbart en positiv upplevelse. Efter att i många år nästan avgudat Sonny Liston, bandet som Jalle hade tillsammans med Per Fjällström och Ola Swenson, var förväntningarna högt ställda. Jalle har ju samlat tre unga killar omkring sig och startat om på nytt. Killarna är alla i tjugoårsåldern och det lät verkligen bra. Man kan inte på något sätt jämföra dem med Sonny Liston, det är en helt annan grej, men det svängde rejält och med ytterligare ett par år på nacken kommer det att bli svinbra. Jag vill höra Cassius Clay ytterligare någon gång innan jag ger ett mer detaljerat omdöme. För övrigt är det alltid lika roligt och intressant att sitta ner och snacka skit och allvar om vartannat med Jalle.

Daniel Yngwe jobbade som pubvärd och hans kvalitéer har jag beskrivit många gånger förut. En gudabenådad sångare som alltid levererar upplevelser man bär med sig länge. Ensam med bakgrunder lyckas han skapa rena röjstämningen i puben och han gör det inom många olika musikstilar, allt från schlager till hårdrock. När han sedan drar av sina paradnummer La Voix och Anthem under musikfrågesporten, då är upplevelsen fulländad.

Det finns många andra att nämna vad gäller nöjet, men jag nöjer mig med att konstatera att vi hade rakt igenom skitkul. Till detta kan vi lägga god mat. Vi har inte ätit buffé på länge, men eftersom vi blivit alltmer missnöjda med båtens a la carte-restaurang satsade vi denna gång på smörgåsbordet och det var ingenting vi ångrade.

Nu kan vi se tillbaka på en helg som bjudit på massor av skratt och avkoppling. Med det i ryggen är det betydligt lättare att ta sig an en ny vecka fylld med diverse utmaningar.

//Steven :-)



Uppvärmning med luftgitarr i hytten inför kvällen på båten. Snygg huvudbonad va?



Jerry och Ellinore - alltid lika söta tillsammans.


Daniel Yngwe - Denna gigant!


Helt oplanerat blev Ellinore uppbjuden av Daniel Yngwe att sjunga en låt. Hon gjorde ett snabbval och gav sig på Dolly Partons "nine to five".


Världens bästa Jesper Andersson underhöll i pianobaren hela kvällen.


Ett nöjt par mitt i maten...


Hela gänget så när som på Ellinore, som höll i kameran.


Marie-Helene och Jonas år också alltid lika fina tillsammans.


Jonas med dubbla glas i baren och Marie-Helene med sin klassiska "Danne Johansson-min".


Här har Jesper hamnat på fel sida om bardisken. I bakgrunden Birkas coolaste bartender, Chris.


Marie-Helene visar upp sin nya fina klänning.


Cassius Clay med Jalle Laine som frontman.


Fina Yvette Palm jobbade som kryssningsvärd. För första gången fick jag också glädjen att träffa hennes underbara dotter Nathalie, som för övrigt hade världens gulligaste glugg efter tappade framtänder.


Marie-Helene och Helena poserar tillsammans.

Kommentera här: