Varför alla dessa kramkalas?

Har ni tänkt på vad det ska kramas till höger och vänster nu för tiden? Jag refererar ju ofta till tonåringarna som jag jobbar med i plugget och där kramas det också i tid och otid. När man ser dessa ungdomar kramas märker man att det är ett nytt hälsningsbeteende, inte mer än så. De kramas nämligen, men nästan utan att ta i varandra och från mitt vuxenperspektiv ser det ganska fjantigt ut.

Spontant kan man ju tycka att det är bra att det kramas mer bland människor. Kramande människor slår knappast varandra på käften, men jag vill inte att det ska gå inflation i detta. En kram ska ändå vara på riktigt och spegla att det är någon man tycker om. Kort och gott ska en kram vara hjärtlig, annars kan det vara. Är det bara ett artighetsuttryck tycker jag att ett hederligt gammalt handslag fungerar alldeles utmärkt.

//Steven :-)
1 Anonym:

skriven

Dem tänker bara på hygienen, i dessa tider. Mindre bakterier på de utsatta om rådena, t ex. Händer.

Men även trevligare än att bara säga Hej!

2 Lindavs:

skriven

Vi kanske bara har blivit lite mindre stela och svenska? Det är ju bättre än inget!

3 Anonym:

skriven

jag gillar inte att det går inflation i kramerier

4 Elin:

skriven

Jag håller med dig till 100 %!

Kommentera här: